1-    با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.                    

   2-    اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.

  3-    زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

    4-    وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

    5-    سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.

    6-    به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

   7-    با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.

   8-    احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.

   9-    تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.

   10- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.

   11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.

   12- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.

   13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.

   14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.

   15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

   16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.

   17- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.

   18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.

   19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.

   20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.

   21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.

   22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.

   23- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.

   24- آرام و شمرده تدریس کنیم.

   25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.

   26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.

   27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.

   28- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.

   29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.

   30- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.

   31- با دانش آموزان همدردی کنیم.

   32- از تشویق به موقع غافل نشویم.

   33- سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.

   34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت        بدهیم.

   35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.

   36- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.

   37- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.

   38- پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان       به دست آوریم.

   39- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.

   40- به کار خویش ایمان داشته باشیم.

   41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.

   42-مقررات خشک و افراطی را زا کلاس دور کنیم.

   43- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.

   44- در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.

   45- بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.

   46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.

   47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.

   48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.

   49- برنامه ریزی درسی داشته باشیم.

   50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.

   51- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.

   52- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.

   53- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.

   54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.

   55- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.

   56- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.

   57- دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.

   58- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.

   59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.

   60- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.

   61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.

   62- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.

   63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.

   64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.

   65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.

   66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.

   67- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.

   68- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.

   69- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.

   70- خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.

   71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .

   72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.

   73- نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

   74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.

   75- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.

   76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.

   77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنیم.

   78- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم.

   79- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه 

   ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.

   80. از قبل روش تدریس را مطالعه نماییم