برای تقویت مهارت نوشتن چه کنیم؟

برای تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزانمان چه کنیم ؟

1-انجام فعالیتهای نوشتاری کتاب

2- تخته سیاهی در داخل حیاط مدرسه نصب شود تا دانش آموز هرچه دل تنگش می خواهد بنویسد.

3-با کلمه های مشکل  املایی جمله سازی کند.

4-  نوشتن درس آزاد کتاب

5- آموزش خط تحریری

6- کاربرد نکات نگارشی

 7- آموزش انواع نوشته

 8- آموزش شعر

 9- نوشتن یک سخنرانی یا اخبار از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران

10- روی تخته به نوبت هرروز یک جمله قصار یا حدیث جدید بنویسند.

11- حل کردن جدول کلمات متقاطع

12-  متن املا فقط یک بار تکرار شود نه بیشتر در این صورت کسانی که مشکل شنوایی دارند در همان جلسه اول شناخته می شوند وتجربه شده است.

 13- از انواع روشهای املا گویی استفاده شود.

14-آموزش داستان نویسی کوتاه وطولانی

 15- داشتن پوشه کار ادبیات

16- زیبا نویسی،اگر  فقط یک صفحه مشق اما همان را زیبا وبا حوصله بنویسند بهتر از این است که زیاد اما بدخط بنویسند.

 17- سر نخی برای داستانها داده شود تا دانش آموزان آن را ادامه داده کامل کنند.

 18- تمرین کردن در نوشتن نثر ادبی وخلاقانه

19- واژه سازی با وندها وصفت ها اسم ها و...

 20- گسترده نویسی

21- نامه نویسی

22- خاطره نویسی

23- گزارش نویسی

 24- کاربرد آرایه های ادبی در نوشته ها هر هفته دو یا سه موضوع را بنویسند

 وماهی حداقل ده انشای کلاسی ومنزل داشته باشند. (توانا بود هر که تمرین کند)                             

تقویت خلاقیت در ادبیات فارسی

برای افزایش خلاقیت دانش آموزان در درس ادبیات می توان کارهای زیر را انجام داد:

1-طراحی جدول کلمات متقاطع در رابطه با دروس مورد نظر

2- بازی واژگانی وگسترش گنجینه لغات وایجاد ذوق ادبی

3- تهیه کتاب داستانهای متفاوت مثلا با پارچه ،کلاژ، طرح سیب یا......

4 - نمایش رادیویی واجرای صداهای حاشیه ای

5- قصه سازی ،نقالی ونمایش عروسکی وپانتومیم و....

6 - نگارش خلاق واین که قاعده وقانون خاصی آموزش ندهیم تا هرکس آزادانه با سبک خودش بنویسد.

 7- آموزش وندها و واژه سازی جدید وابتکاری وخوش ساخت

8- ساخت آهنگ جدید ومتنوع برای شعرها

9- آشنایی وکاربرد نثرهای زیبای ادبی در نوشته ها

10- نوشتن شعر های کتاب روی تخته و خالی گذاردن  جای برخی از کلمه ها

 وتغییر بعضی از واژه های آن مثلا به طنز

 11- نقاشی خلاقانه برای هر درس کتاب یا هر انشا یا شعر وداستان ها.

 12- انواع امتحان گرفتن مثلا اپن بوک یا مشورتی وبا تبادل نظر در گروه

13-تغییر زاویه دید مثلا از سوم شخص به اول شخص یا بالعکس (خود جایگزینی در داستان)

یک شعر زیبا

يك كمي خاك
كه دعايش
ديدن آخرين پله آسمان بود
آرزويش هميشه 
پر زدن تا ته كهكشان بود
خاك هر شب دعا كرد
از ته دل خدا را صدا كرد
يك شب آخر دعايش اثر كرد
يك فرشته تمام زمين را خبر كرد
و خدا تكه‌اي خاك برداشت
آسمان را در آن كاشت
خاك را
توي دستان خود ورز داد
روح خود را به او قرض داد
خاك 
توي دست خدا نور شد
پر گرفت از زمين دور شد
****
راستي 
من همان خاك خوشبخت
من همان نور هستم
پس چرا گاهي اوقات
اين همه از خدا دور هستم!؟؟؟؟؟