متل ها

متل ها داستان های منظوم وموزونی هستند که لزوما معنی وپیام خاصی ندارند وبیشتر ریتم وآهنگ تکرار آنهاست که سبب جذب بچه ها می شود. 

جم جمک برگ خزون

جم جمک برگ خزون

جم جمک برگ خزون، 
مادرم زینت خاتون، 
گیس داره قد کمون،‌
از کمون بلندتره، 
از شبق مشکی تر،
گیس اون شونه می خواد، 
شونه فیروزه میخواد، 
حمام سی روزه میخواد، 
هاجستم و واجستم، 
تو حوض نقره جستم، 
نقره نمکدونم شد،‌
هاجری به قربونم شد!


ای داد و بیداد

ای داد و بیداد

ای داد و بیداد!
تخمه بو می داد.
به همه می داد،
به من نمی داد،‌
وقتی که می داد،
مغزشُ‌ می خورد،‌
پوستاشو می داد!
منم تخمه مو،
وقتی بو بدم،‌
به او نمیدم،
اگرم بدم،
پوستاشو میدم!
پوستاشو میدم!


دختر دارم انار و به

دختر دارم انار و به

دختر دارم انار و به !
چادر زده کنار ده،
به کس کسونش نمی دم،
به همه کسونش نمی دم،
به راه دورش نمی دم، 
به مرد پیرش نمی دم،
به بی سوادش نمی دم،
به کسی می دم که کس باشه،
بنده قباش اطلس باشه،
 سیصد تومن کیسش باشه! 
روزی باشه! روزی باشه!
شاه بیاد با لشگرش،
خدم و حشم پشت سرش، 
شاهزاده ها دور و برش،
دخترم بخواد واسه پسرش،
آااااایا بدم،
آااااایا ندم!


یکی بود، یکی نبود
یکی بود، یکی نبود
در خانمان گدالی بود
پشه چادر زده بود
تو چادر نشسته بود
گربه عطاری می کرد
موشه بقالی می کرد
شتره نمد مالی می کرد
فیل اومد نگاه کنه 
افتاد دندانش شکست
گفت چی کنم چی نکنم
رومو به دروازه کنم
صدای بزغاله کنم
بیجی، بیجی، مع، مع
دنبه داری ؟ نه نه

پس چرا می گی مع مع


دویدم و دویدم (روایت تهرانی)
دویدم و دویدم،
سر کوهی رسیدم، 
دوتا خاتونی دیدم.
یکیش به من نون داد .
یکیش به من آب داد .
نونو خودم خوردم 
آبو دادم به صحرا،
صحرا به من علف داد
علفو دادم به بزی ،
بزی به من شیر داد.
شیر و دادم به بقال ،
بقال به من مویز داد
مویز و دادم به آقا ،
آقا به من دعا داد.
دعا رو بستم به بازوم 
خدا به من شفا داد.

یک "اوسنه ی" قدیمی از زبان مردم خراسان

روزی بود روزگاری بود

پشت خانه ما گودالی بود 
موش ماشوره می کرد
بچه موش ناله می کرد
اسب اسب بازی می کرد
شتره نمد مالی می کرد
خره خراطی می کرد
بز، آمد به جنگش، افتاد
دنونش شکست
گفت: چه کنم؟  چاره کنم؟
رو بدروازه کنم
دروازه نگین داره
قفل عنبرین داره
عنبر رو بسوزانید
دور شهر بگردانید
ای شاه کمر بسته!
خنجر طلا بسته!
ای عروسک گلدسته!
دست و پاش حنا بسته!
من دختر عباسم
سازنده و رقاصم.
حطاس می خوام
حموم میرم ،  طاس می خوام
بیرون میرم ، ماس می خوام
این در و وا کن ، سلیمان
اون در و واکن، سلیمان
قالی رو بکش رو ایوان
گوشه قالی کبوده،
اسم بابام محموده محمود باغ بالا
شلوار زرد خارا...
ابولی ابولی چیکار می کنی؟
باقالی می دزدم
از ترس جونم دوقلی می دوزدم!


مرغ زرد پا کوتاه (ترانه مسجد سلیمان)
آهای آهای آب اومد
کدوم آب؟
همون آب که تش خاموش کرد.
کدوم تش؟
همون تش که چوب روشن کرد.
کدوم چوب؟
همون چوب که پشت در بود.
کدوم در؟
همون در که شب نبستی.
کدوم شب؟
همون شب که خرسه اومد.
کدوم خرس؟
همون خرس که مرغه رو برد.
کدوم مرغ؟
همون مرغ زرد پا کوتاه،
سینه سفید و دم طلا،
که صد تومن میخریدن
نمی دادمش،
خرسه اومد و بردش،
سرپانشست و خوردش
یه مشت زدم تو گردش
دوباره برام آوردش.


خره خراطی می کرد! (متل یزدی) 
خره خراطی می کرد 
یک روزی بود و روزگاری،
پشت خونه ما یک گودالی،
موش ماسوره می کرد،
بچه موش ناله می کرد،
شتر نمد مالی می کرد،
خره خراطی می کرد،
گاو گو بازی می کرد،
اسب عصاری می کرد،
فیل اومد سیل و تماشا،
پاش لیزید و افتاد تو چا،
گفت: چه کنم، چاره کنم،
نیم من گوش قلیه کنم،
بخورم ، خورده مشه،
نخورم گنده مشه،
من بخورم ، تو چه کنی؟
تو بخوری ، من چه کنم؟
روما حد دروازه کنم،
صدای بزغاله کنم،
گیلی گیلییک ، به
دمبه داری ؟
نه

حاجی لک لک

-- حاجی لک لک تو کجایی ؟ -- در بلندی

--  چی می خوری ؟--  نون قندی ؟

-- مال من کو ؟ -- توی آبکش -- آبکشت کو؟

--  پیشی برده--اگه پیشی رو ببینم ،سرو دمشو می چینم

تکلیف: در این جلسه به بچه ها بگویید، به صورت فردی یا گروهی ،یک متل  ابتکاری بنویسند .

الف) نان وپنیر وسبزی......................ب) نان و پنیر وخرما .......................

یک نمونه: 

نان وپنیر وسبزی                           بیا بریم    به بازی 

نان وپنیر وسبزی                           تو بیش از این می ارزی 

نان وپنیر وپسته                            حسنی کجا نشسته 

نشسته توی ایوون                        می خوره تکه ای نون 

نان وپنیر، هندونه                           امشب حنا بندونه 

سدر وحنا می بندیم                       به دست وپا می بندیم

...........................................................................................................

 نان و  پنیر   و  سبزی                حسنی   رفتش   سربازی

سرش گرفت و تاس کرد               نیششو  یک کمی  باز کرد

فرمانده شون  اونو دید                گفت  صد تا  کلاغ پر برید

حسنی  ازین چیزا  دید                 دیگه   هیچ وقت  نخندید

لالایی ها

 لالايي رابطه لالایی بین مادر و کودک نوعی احساس به وجود می آورد که باعث می شود هر دو آرام باشند و کودک بدون اینکه گریه کند به صدای مادرش گوش دهد و همراه لالایی خوابش ببرد!

لالایی ها جزو ابتدایی ترین ،آثار موسیقی جهان ،به شمار می آید.لالایی سخنی است موزون وآهنگ دار که مادر برای کودک زمزمه می کند.این کلمات ساده وحرف های بی پیرایه ،که بیان کننده عادی ترین موضوع های خودمانی وذوقی زندگی است،چون برزبان مادر جاری می شود،با جوهری از عشق واحساس ،همراه است، که سامعه کودک را می نوازد واورا آرام آرام در خوابی راحت وعمیق ،غرقه می سازد.

100497 مجموعه ای از لالایی های کودکان

بطور کلی لالایی ها را می توان به شیوه ی زیر دسته بندی کرد :



ادامه نوشته

آزمون آمادگی برای نوبت اول------فارسی هفتم

1- به این بیت ، توجه کنید وسپس به سوالات  زیر ، پاسخ دهید.                                                                                      

من اینجا چون نگهبانم تو چون گنج            تو را آسودگی باید مرا رنج                                                                 

  الف)بیت را معنی کنید...........................................    

 ب)آرایه های  ادبی آن را بنویسید......................................   

  پ)یک متمم ،نام ببرید.................     .ت)بیت چند جمله دارد؟...................................ث)دو نهاد ،نام ببرید...................                                 

ج)شاعر این شعر کیست؟.....................چ)قافیه وردیف شعر را بنویسید.........................ح)قالب شعری این شعر........است.

2-واژه ها را معنا کنید.                                                                                                                   

            عنایت.......معرفت..........مقتدر..............تامل............متعال................مصاحبت................

3--با توجه به اطلاعات تاریخ ادبیات، از زبان پروین اعتصامی ،یک بند ، بنویسید.                                                                                        

4-یکی از شعرهایی را که حفظ کرده اید،بنویسید.                                                                                     

5-نهاد،متمم ،فعل ومفعول را در جمله ی زیر ،مشخص کنید.                                                                         

دکتر محمود حسابی ،دوران کودکی را ،با سختی وفقر گذرانده بود.                                                                   

6- مشخص کنید کدام فعل ،گذرا وکدام یک نا گذر می باشد؟ شستم- فروختی- رسید- آورده است- برگشتیم                       

       7 - زمان فعل ها (گذشته- حال –آینده) را مشخص کنید. خواهم نوشت – رسیدند- می خوری- می پخت                 

8-مشخص کنید کدام کلمه ساده وکدام ،غیر ساده است؟ آفریدگار – دفتر – شادمان – توپ- رودبار – شاخک                    

9-مخالف(متضاد) این کلمه ها را بنویسید. استقلال....................مقتدر..................فراز................پسندیده.................                                       

10- با بهاری که می رسد از راه  (ابتکاری ادامه دهید.)...........................................................................                    

11-  یک شبکه معنایی برای کلمه ی" لباس " بنویسید..........................................................................

 12  -  پیام های اصلی وفرعی درس کژال چیست؟                                                                            

13- در موردنوجوانی  علامه محمد تقی جعفری  ،در درس 8 چه خواندید؟......................................................

14-از روی عنوان نامه مشخص کنید که چه نوع نامه ای است؟                                                                     

الف)رییس جمهور محترم،جناب آقای..............ب)خاله ی عزیزم...............پ)مریم جان....

15- مخفف(کوتاه شده) کلمه های زیر را بنویسید.

من را...........ماهتاب.............چاه............گاهی......................                                                                                           

 

.

                 

کلک های مشاعره ای

شخصی به دیگری گفت:  بیا مشاعره کنیم .گفتند : مگر تو مشاعره بلدی ؟گفت: بله یک بیت بلدم وبا همان مشاعره می کنم .گفتند :چگونه ؟

گفت :خوب امتحان کنید .خلاصه شعرهایی خواندند واو با همان یک بیت وتغییر اولین کلمه مشاعره می کرد.شعرهای زیر پاسخ های اوست .

      اگر بینی که نابینا وچاه است                       اگر خاموش بنشینی گناه است.

      تو می بینی که نابینا وچاه است                    اگر خاموش بنشینی گناه است.

     وگر بینی که نابینا وچاه است...........................................

     نمی بینی که نابینا وچاه است............................................                                                     

    چو می بینی که نابینا وچاه است............................................

      شما بینی که نابینا وچاه است.......................................................

     مو می بینم که نابینا وچاه است  .................................................   

     ببینی تو که نابینا وچاه است........................................................

     پسر بینی که نابینا وچاه است..........................................................

     ومی بینی که نابینا وچاه است...........................................................

     هلا بینی که نابینا وچاه است.........................................................................

     یعنی بینی که نابینا وچاه است....................................................................................

    آخرش گفتند: " بسه بابا تو کم نمیاری، ممنون از مشاعره ات. "            

.

تدریس بحث جملات قصار

برای آشناتر کردن بچه ها با جملات قصار زیبا ،ابتدا چند پاور پوینت از این جملات نمایش داده یا برایشان بخوانید وچنان چه خواستند برخی از آنها را در دفترشان بنویسند شمرده بخوانید تا ثبت کنند.همیشه بحث نمونه خوانی قبل از انشا نویسی را به خاطر داشته باشید.سپس می توانید یک چنین برگه ای را به دانش آموزان بدهید تا با تفکر گروهی ، تعدادی را انتخاب وجمله ها را کامل کرده ،جمله قصار بنویسند. سپس برگه ها را جمع آوری کرده وبهترین وبرگزیده ترین را روی تخته یا در وبلاگتان با نام خودشان ثبت کنید .

 این کار نوعی تشویق هم به حساب می آید.                                                                         

اصلا مهم نیست که دانش آموزان جمله ها را از جایی (کتاب یا اینترنت)پیدا کنند. به هر حال تحقیق آنها یک فعالیت خوب وارزشمند به حساب می آید.در ضمن رویکرد تربیتی هم به درس انشا و نگارش داشته ایم. 

حتی می توانید بهترین وزیباترین جمله قصار دانش آموزان را به عنوان موضوع انشای جاسه بعد مشخص کنید تا مفصل تر در موردش  بنویسند. 

  گاهی جمله ای کوتاه، تاثیر مثبت یا منفی شگرفی در زندگی می گذارد. چندی پیش جمله ی کوتاهی در جایی خواندم که نگاهم را نسبت به زندگی تغییر داد: «امروز، اولین روز از باقیمانده عمر من است» با خواندن این جمله با خودم اندیشیدم که نباید در حسرت گذشته باشم و آینده هم برایم مبهم است، امروز را «نو» آغاز کنم. همه ی ما از این جملات مثبت یا منفی زیاد می شنویم و می خوانیم و بر زندگی ما تاثیرگذار است. مخصوصاً این جملات در سنین نوجوانی و جوانی تاثیرات بیشتری بر روح و روان و عملکرد افراد می گذارد. بیایید بسیاری از این ضرب المثل ها را دور بریزیم و در افکار خود تجدید نظر کنیم.                                                                                                                             

اگر.............................................................................................................................   

اگر بدانیم............................................................................................................             

اگر زمانی................................................................................................................        

مهم ترین مسأله برای هر یک از ما..............................................................................

ارزش هر کس...........................................................................................................

بی تردید................................................................................................................         

بزرگ ترین موانع ما...........................................................................................

من معتقدم...............................................................................................

مادامی که..................................................................................................

وقت آن رسیده است که.........................................................................

به یاد داشته باش .............................................................................

هیچ لذتی بالاتر از...............................................................................

بسیاری از برندگان زندگی ...................................................................

مهم نیست که .........................................................................................

تنها کاری که ........................................................................................

تک تک ما .....................................................................................

به جای این که .........................................................................................

راز زندگی ...........................................................................................

غالبا ......................................................................................................

شاید...................................................................................................

انگیزه ای که......................................................................................

این نکته را به خاطر بسپاریم .........................................................................

قبل از شروع هر کاری ..............................................................................

امروزه....................................................................................................

معمولا.......................................................................................................

زندگی ......................................................................................................

کاری کن که ..............................................................................................

توجه داشته باشید که....................................................................................

ارزشمندترین وبهترین....................................................................................

تاکنون ....................................................................................................

اصولا .....................................................................................................

همین امروز................................................................................................

چرا....................................................................................................

فقط .....................................................................................................

باید.................................................................................................

سختی ها...............................................................................................

هر روز .............................................................................................

هر اتفاقی ..............................................................................................

بسیاری از مردم.......................................................................................

حالا تعدادی از جمله های کامل شده دانش آموزان:                                                                                         

1-اگر، در همه چیز با دیگران سهیم شویم، دیوارهای جدایی فرو خواهند ریخت.

2-مادامی که ، غرق در دنیای عشق هستیم وعاشق کار،هرگز خسته نخواهیم شدچون در چنین دنیایی کارهای زیادی می توان انجام داد.

3-تک تک ما ، در هر شرایط ،چیزی برای تقدیم کردن به دیگران داریم.

4-آن چه که ،غالبا عشق به نظر می رسد،عشق نیست بلکه نیاز است.

5-هرکس ، مشابه خودش را به سوی خودش جذب می کند.پس همان چیزی باش که می خواهی به سوی خود جذب کنی.

6- فقط نگرش خود را تغییر دهید،آن گاه دنیای اطرافتان نیز تغییر می کند.

7- هر یک از ما ،انتخاب های زیادی پیش رو داریم. اما باید به خاطر داشته باشیم ،راهی را انتخاب کنیم که نتیجه نهایی آن ،رشد وتعالی وایجاد حس آرامش در خودمان ودیگران باشد.

8- به یاد داشته باش که ،حتی گاهی لازم است ،انسان در زمان شادی نیز بگرید.

9- بسیاری از برندگان زندگی ،کسانی هستند که ،بدترین شرایط را داشته اند .بنابراین نباید برای عدم موفقیت هایتان ،خود وشرایط زندگیتان را سرزنش کنید وبرای آن تاسف بخورید.

10- عشق در والاترین مرتبه ،به این معناست که ،به دوست خود اجازه دهید در مسیر رشد وکمال خویش ،به پیش برود همان طور که شما نیز باید در مسیر تعالی خود ،گام بردارید.                                                                                                                  

کلاس انشای امروز

امروز روی تخته، تعدادی کلمه نوشتم واز بچه ها خواستم ،هر کدام را تا 3-4 کلمه

 دیگر گسترش دهندوسپس با آنها انشایی بنویسند. کلمه ها اینها بود:

 ابر..............درخت...........صدا.............آسمان..............دروازه................

جاده............دیوار............دست...........سقف................برگ ................

وترکیبات بچه ها طبق معمول زیبا ست .البته هردانش آموز در مورد هر یک کلمه که

 نظر می داد روی تخته نوشته می شد وسپس زیباترین آن انتخاب می گردیدوبقیه

 موارد پاک می شدودر ضمن ، خواسته بودم که از آرایه های ادبی تشبیه وتشخیص

 هم استفاده کنند. واین هم ترکیبات خوش ساخت وزیبا که باید جلسه آینده انشایی

 با آنها نوشته شود.                                                 

ابرهای آسمان لاجوردی-درختان سبز اقاقیا- صدای دلنواز پرندگان زیبا- آسمان آبی

 بی کران- دروازه سبز دل – برگهای زرد بازیگوش – جاده های سبز انتظار- دیوارهای

 سنگی سکوت – دست خیس باران – سقف بلند آسمان

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

جمله های درهم ریخته ی زیر مربوط به یک داستان است ، این جمله ها را به دقت بخوانید و پیام کلی داستان را حدس بزنید . سپس آن ها را به گونه ای شماره گذاری کنید که بازگو کننده ی ِ داستان مورد نظر باشد .

« موش و شیر »

( ) شیر ناراحت از خواب بیدار شد // ( ) شیر از او تشکر کرد // ( ) شیر موش را رها کرد

( ) بعد از چند روز شیر در دامی گرفتار شد // ( ) شیری در جنگل خوابیده بود

( ) موش او را دید و بند های دام را جوید و شیر را رهایی داد

( ) موش بازی گوش شروع کرد با دُم او بازی کردن

( ) موش از ترس به خود لرزید و گفت : مرا رها کن ، محبت تو را فراموش نمی کنم

( ) فوری موش را در چنگش گرفت و خواست او را به زمین بکوبد

( ) شیر به او خندید و از او پرسید : « تو چگونه می توانی به من یاری برسانی ؟ »

( ) آن وقت موش به شیر گفت : « دیدی چگونه من به تو یاری رساندم ؟ »

------------------------------------------------------------------------------------------------------


اگر خودکارتون فقط به اندازه نوشتن یک جمله جوهر داشت، چه جمله ای مینوشتید؟!