درس 1 زیبایی آفرینش ، پایه هفتم
ناشنوا باش
وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند...
.................................................................................................................
ناشنوا باش
وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند...
.................................................................................................................
اگر حس روییدن در تو باشد، حتی در کویر هم رشد خواهی کرد.
"دکتر شریعتی"
یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن
وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت
دایما یک سان نباشد حال دوران غم مخور
هان مشو نومید چون واقف نهای از سر غیب
باشد اندر پرده بازیهای پنهان غم مخور
ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند
چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید
هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور
حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب
جمله میداند خدای حال گردان غم مخور
حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار
تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور
"حضرت حافظ"
ریشه از سنگ قویتره.
موفقیت زمان میبره....
پس ایمانت رو نباز و ناامید نشو.
به درخت نگاه کن...
قبل از اینکه شاخه هایش زیبایی نور را لمس کند؛
ریشه هایش تاریکی را لمس کرده...
گاه برای رسیدن به نور؛ بایـــــــــد از تاریکیها گذر کرد...
زندگی هیچ گاه به بن بست نمی رسد.
کافیست چشم باز کنیم و راههای گشوده ی بی شماری را فرا روی خود ببینیم.
خدا که باشد ،
هرمعجزه ای ممکن می گردد. مسیحا برزگر
مــــــــــــــــــــــــادر...
دندانم شکست ...
برای سنگ ریزه ای که
در خوراکم بود !
دردم گرفت ...
نه برای دندانم !
برای کم سو شدن
چشمان مادرم ....!
............................................................................
سلام بر تو اى وارث آدم برگزيده خدا ، سلام بر تو اى وارث نوح پيامبر خدا ، سلام بر تو اى وارث ابراهيم دوست خدا ، سلام بر تو اى وارث موسى همسخن خدا ، سلام بر تو اى وارث عيسى روح خدا ، سلام بر تو اى وارث محمّد حبيب خدا ، سلام بر تو اى وارث امير مؤمنان ولىّ خدا ، سلام بر تو اى فرزند محمّد مصطفى ، سلام بر تو اى فرزند على مرتضى ، سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا ، سلام بر تو اى فرزند خديجه كبرى ، سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون خدا
...............................................................................................................
گشاده دست باش ،جاری باش ،كمك كن (مثل رود)
باشفقت و مهربان باش (مثل خورشید)
اگركسی اشتباه كردآن رابه پوشان (مثل شب)
وقتی عصبانی شدی خاموش باش (مثل مرگ)
متواضع باش و كبر نداشته باش (مثل خاك)
بخشش و عفو داشته باش (مثل دریا )
اگرمی خواهی دیگران خوب باشند خودت خوب باش (مثل آینه )
................................................................................................................
هر قدر خواستم پنهان کنم این شوق درونی را نتوانستم ... نمیدانید چه حالی دارم ؟... مثل پرنده ای که در قفس را برایش باز کنند و بگویند پرواز کن و برو ... نه چه میگویم ؟... مثل مسافری که برایش تخت روان بر زمین بنهند تا بر آن بنشیند و به بالشهای ناز تکیه دهد و خرامان خرامان دور شود ...نه چه می گویم ؟... مثل خیسی باران که خورشید فروزان گرمش کند و بخاری که از آن بلند شود و نرم نرمک به سوی آسمان رود ؟... نه ! همه اینها هست و هیچکدامشان نیست ... آقایم مرا به سوی خویش خوانده و قرار است روز اربعین بر سر سفره کرامتش بنشینم ... باید شاد باشم یا نه ؟... همه تان را یاد خواهم کرد پیش از آنکه به خود بپردازم ! تحفه ام برایتان از این سفر عشق یک زیارت اربعین زیر قبّه مقدّسه خواهد بود ... پس دعایم کنید تا خوب پذیرایی شوم در این سفر ...
بچه ها درس" قلب کوچکم را به چه کسی بدهم "را که با زاویه دید اول شخص نوشته شده برعکس وبا زاویه دید سوم شخص خواندند ونوشتند ودرس کژال را که با زاویه دید سوم شخص نوشته شده با زاویه دید اول شخص خواندند .
در ضمن یک داستان هم با زاویه دید دوم شخص نوشتند که جالب بود.
برای پایه سوم راهنمایی هم ، چون به فصل زیبایی های آفرینش رسیده ایم ،کلی عکس های زیبا از طبیعت به نمایش گذاشتم که جالب بودند.
در مورد کتاب توحید مفضل و کتاب داناج هم صحبت کردیم.
ارزشیابی و بودجه بندی کتاب ادبیّات فارسی متوسطه ی دوره ی اوّل
ارزشیابی
با توجّه به ماهیت برنامه ی درسی زبان و ادبیّات فارسی و نیز نوع ارزشیابی حاکم بر آموزش برای ارزشیابی این درس روش های زیر پیشنهاد می شود .
1 - روش کتبی
2 - روش شفاهی
3 - روش مشاهده ی رفتار
جهت استفاده ی درست ازروش های فوق و رعایت رویکردهای ارزشیابی در این برنامه از ابزار های زیر می توان بهره گرفت :
1- آزمون کتبی شامل سؤالات تکمیل کردنی ، کوتاه پاسخ ، انشایی و ... از مهارت نوشتن.
2- آزمون شفاهی شامل پرسش های شفاهی از مهارت های گوش دادن گفتن وخواندن.
3- چک لیست، ابزار اندازه گیری عملکرد دانش آموز در مهارت های ارتباطی ، توانایی های ذهنی ، شرکت در فعّالیّت های گروهی ومهارت های شفاهی زبان.
پیشنهاد می شود نمره گذاری آزمون مستمر وپایانی به شکل زیر باشد:
1 ) امتحان فارسی ، خواندن : شفاهی (20 نمره)
الف ) آزمون مستمر می تواند شامل این موارد باشد: روخوانی متن ، درک مطلب ، خود ارزیابی ، دانش های زبانی و ادبی ، حفظ شعر ، مشارکت در کار گروهی ، انجام فعّالیّت های کلاسی ، مطالعه و کتاب خوانی و پژوهش . نمره ی هر یک از این موارد به تشخیص معلّم و با توجّه به شرایط کلاس درس تعیین می شود .
ب ) آزمون پایانی می تواند دربرگیرنده ی این موارد باشد :
خواندن 10 نمره ( روان خوانی 5 نمره ، درک مطلب و خود ارزیابی 5 نمره ) + شناخت واژگان در جمله 3 نمره ( مترادف ، مخالف ، شبکه ی معنایی ) + دانش های زبانی و ادبی 5 نمره ( دانش زبانی 2 نمره ، دانش ادبی 2 نمره ، تاریخ ادبیات 1 نمره ) + حفظ شعر 2 نمره = 20 نمره
یادآوری : برای هر نوبت به دلخواه دانش آموز فقط یک شعر حفظی خواسته شود .
2 ) امتحان املای فارسی : کتبی (20 نمره)
الف ) 20 نمره ی مستمر(10 نمره املای تقریری +10 نمره فعّالیّت های املایی بخش نوشتن ) متن املامی تواند از تمامی درس های کتاب فارسی یا از دیگر کتاب های درسی همان پایه باشد .
ب ) 20 نمره ی پایانی (10 نمره املای تقریری +10 نمره فعّالیّت های املایی بخش نوشتن ) متن املا برای سال سوم باید از درس های کتاب فارسی به جز شعرخوانی ، روان خوانی ، حکایات وشعرهای کتاب باشد اما برای پایه ی هفتم برای متن املا از روان خوانی ها هم می توان استفاده کرد .
توجّه : چون شیوه نامه ی تصحیح املا بر اساس 20 نمره می باشد در املای تقریری می بایست نخست متن املای گفته شده براساس 20 نمره تصحیح نماییم سپس نمره به دست آمده را تقسیم بر دو کنیم .
در متن املا حدود ۱۵ تا ۱۷ واژه ای که ارزش املایی دارد در متن وجود داشته باشد و متن از ۴ یا ۵ بند در ۱۰ تا ۱۵ سطر تنظیم شود . بهتر است بندهای املایی از ساده به دشوار چیده شوند . در حد امکان انسجام بندها حفظ شود . در صورت به کارگیری متن خود ساخته به سلامت زبان و ژیوستگی معنایی توجه شود .در خواندن متن املا از گونه ی گفتاری تلفظ واژگان ژرهیز شود مگر به ضرورت متن .
3 ) امتحان انشا ی فارسی
الف ) 20 نمره مستمر ( 10 نمره موضوع انشا + 10 فعّالیّت های نگارشی بخش نوشتن )
ب )20 نمره پایانی ( 10 نمره موضوع انشا + 10 فعّالیّت های نگارشی بخش نوشتن )
10 ) بارم متن انشا الف ) رعایت نظم منطقی، انسجام و پرورش موضوع ب ) استفاده از خلّاقیّت ، تخیّل و عنصر توصیف ج ) به کار گیری آیات ، اشعار مناسب و آرایه ها د ) به کار گیری نکته های نگارشی ، دستوری و املایی و ) پیراسته ، ویراسته و پاکیزه نویسی و . . .
در صورت برخورداری متن انشا از انسجام ، خلّاقیّت و آرایه های مناسب ، عدم رعایت نکات املایی ، نشانه های نگارشی و پاکیزه نویسی را می توان نادیده گرفت .
بودجه بندی کتاب فارسی
کتاب فارسی دوره ی راهنمایی درپایه ی سوم دارای هشت فصل است ، برای نوبت اوّل چهار فصل در نظر گرفته شود .
در پایه ی هفتم کتاب دارای هفت فصل است و برای نوبت اوّل تا پایان درس دهم در نظر گرفته شود
۲ - استفاده از ( ی ) بزرگ یا (ء ) کوچک هر دو صحیح است و به نوع کوچک آن نباید عنوان همزه اطلاق گردد .بهتر است دانش آموزان را به استفاده از نوع کوچک آن تشویق نماییم. گویا به دلیل هماهنگی با سایر کتاب ها این شیوه ی برای رسم الخطّ کتاب انتخاب گردیده است .