کار کلاسی ادبیات پایه هفتم
1-آیا نهاد ،مفعول،مسند وفعل می تواند بیشتر از یک کلمه باشد؟مثال بزنید.
.........................................................................................................
2-زمان،شخص،شمار(مفرد وجمع بودن) وگذرایا ناگذربودن فعل های زیر را مشخص کنید.
شنیدی می خوانیم خواهند گفت
....................................................................................................................
3-متضاد بنویسید.
وابستگی: استوار: خردمند: محروم:
..........................................................................................................................
4-آرایه های ادبی (زیبایی هایی) که در شعرها به کار رفته را مشخص کنید.
(شبکه معنایی –ضرب المثل- تشبیه-تضاد-تلمیح-تشخیص یا جان بخشی-جناس- واج آرایی و...)
الف)ملامت علما هم زعلم بی عمل است ................
ب)پشته ای خار همی برد به پشت. .................
پ)سرانجام پاییز هم مانند دیگر فصل ها با طبیعت وداع می کند. ..................
ت)جهان چون چشم و خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست
........... ............... ................ ............ ............
ث)از ظلمت خود رهاییم ده با نور خودآشناییم ده .............. ..............
ج)چشمان مادر ،هم چون ستاره ی امید درخشید. ................
5-هر یک را به طور کامل توضیح دهید.
الف)تضمین: ب)تفاوت وشباهت غزل وقصیده:
پ)تفاوت سجع وجناس: ت)تفاوت بیت الغزل وشاه بیت:
ث)واژه ی مشتق مرکب: ج)مضارع اخباری:
---------------------------------------------------------------------------------------
6-جمله ای بنویسید که نهادآن غیر ساده باشد.
.....................................................................................................................................
7-ضرب المثلی بنویسید که تلمیح هم داشته باشد.
.......................................................................................................................................
8-نهاد وگزاره ی جمله ی زیر را مشخص کنید.
خانه ی کوچک پدر بزرگم فروخته شد.
.................................................................................................................................
9-متن زیر را با تبدیل ضمیر "او" به "من" باز نویسی کنید.
او که یک روز ، مو را از ماست می کشید ، امروز دست چپ وراستش را تشخیص نمی دهدودر
انجام ساده ترین کارهایش مانده است. او اگر می خواهد آب رفته را به جوی باز گرداند ، باید
پنبه ی غفلت را از گوش خود درآورد وبا راهنمایی بزرگترها آستین بالا بزندوروی پای خود بایستد
ومشکلاتش را حل کند. زیرا از قدیم گفته اند : " کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من."
......................................................................................................................................
10-در جمله ی زیر،فعل ومفعول را تعیین کنید
محسن از پشت پرده ی اشک ، درآیینه ی چشم های مادر بزرگ غمی دید.
.............................................................................................................................................
11--نوع ماضی یا مضارع را تعیین کنید.
در میان سخنان بزرگترها ،این عبارت زیاد به کار می رود: "ای کاش وقتی جوان بودیم، کسی به
ما می گفت،چه کار بکنیم تا درآینده وضع بهتری داشته باشیم.
.............................................................................................................................................
12-کلمه های زیر را مخفف کنید.
افتاد............کوه............کاه..........خاموش............کوتاه................ازاین...............
..............................................................................................................................................
13-شناسه ی فعل " می شکستید" ..........است.
----------------------------------------------------------------------------
14-مسند کدام است؟ الف) همه کس از سخنت خرم ودلشاد شود.
ب) با ادب باش که اندر همه جا یابی راه.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سوالات نگارشی
۱ـ یکی از راه های معرفی شخصیت ها ،استفاده از قالب داستان است. ۵/
درست نادرست
۲ - ارزش یک انشا به تفصیل و بلندی آن نیست. ۵/
درست نادرست
۳ - جمله ی «و قرار دادیم آسمان را سقفی محفوظ » یک ترجمه ..................است.
الف : تحت الفظی ب : ساده و روان ۵/
۴ - این بیت را به نثر ساده باز نویسی کنید. ۱
اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است
۵ - جمله ی ادبی زیر را به یک جمله ی زبانی تبدیل کنید . ۱
خورشید تن بی رمق و زرد خود را آرام آرام در پشت کوه پنهان کرد.
۶- برای واژه « صحرا » یک شبکه ی معنایی بنویسید.( ۶کلمه دیگر ) ۵/۱
۷ - عبارت زیر را به دقت بخوانید و در محل پرانتز ها نشانه ی نگارشی مناسب (! - ؟ - : - ، ) قرار دهید. ۱
« باغبان پیر و پاک دل گفت ( ) « دیگران نشاندند ( ) ما خوردیم ( )اکنون ما بنشانیم تا دیگران بخورند » ( )
۸ - جمله های نامرتب داده شده را به صورت « انسجام متن » مرتب کنید و بنویسید .
( منظره ی دل انگیزی درست می کرد ـ باغبان سر و ته سبد و کناره های سبد را
برگ مو پوشانده بود - فقط کمی نور سبز از میان برگ های نازک مو داخل می شد -
ما صد تا هلو بودیم و توی سبد نشسته بودیم ـ که آفتاب پوست لطیفمان را خشک
نکند ـ و در آنجا که با سرخی گونه ها یمان قاتی می شد. ) ۲ نمره
۹ - طرح داستانی زیر را حداقل تا دوسطر ادامه دهید . ۲
روی میز که یک عالمه غذاهای رنگارنگ ...........................................
من هم که از شدت گرسنگی ته دلم سوراخ می شد...........................
ب : موضوع های نگارشی
به دلخواه درباره ی یکی از موارد پایین انشایی بنویسید. ۱۰
۱ - خلیج فارس
۳- آرزو هایی که برای دوستانم دارم...
۴ - با گروه واژگان زیر انشایی بنویسید و برای آن نام و عنوان مناسبی انتخاب کنید.
( تند بادها و طوفان ها ـ ساحل آرامش و موفقیت ـ تمدن بزرگ و درخشان ایران -
زمزمه ی شهیدان - طنین تکبیر - فردای این سرزمین و ... )