کلاس انشای امروز
امروز روی تخته، تعدادی کلمه نوشتم واز بچه ها خواستم ،هر کدام را تا 3-4 کلمه
دیگر گسترش دهندوسپس با آنها انشایی بنویسند. کلمه ها اینها بود:
ابر..............درخت...........صدا.............آسمان..............دروازه................
جاده............دیوار............دست...........سقف................برگ ................
وترکیبات بچه ها طبق معمول زیبا ست .البته هردانش آموز در مورد هر یک کلمه که
نظر می داد روی تخته نوشته می شد وسپس زیباترین آن انتخاب می گردیدوبقیه
موارد پاک می شدودر ضمن ، خواسته بودم که از آرایه های ادبی تشبیه وتشخیص
هم استفاده کنند. واین هم ترکیبات خوش ساخت وزیبا که باید جلسه آینده انشایی
با آنها نوشته شود.
ابرهای آسمان لاجوردی-درختان سبز اقاقیا- صدای دلنواز پرندگان زیبا- آسمان آبی
بی کران- دروازه سبز دل – برگهای زرد بازیگوش – جاده های سبز انتظار- دیوارهای
سنگی سکوت – دست خیس باران – سقف بلند آسمان
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
جمله های درهم ریخته ی
زیر مربوط به یک داستان است ، این جمله ها را به دقت بخوانید و پیام کلی داستان را
حدس بزنید . سپس آن ها را به گونه ای شماره گذاری کنید که بازگو کننده ی ِ داستان
مورد نظر باشد .
« موش و شیر
»
( ) شیر ناراحت از خواب
بیدار شد // ( ) شیر از او تشکر کرد // ( ) شیر موش را رها کرد
( ) بعد از چند روز شیر
در دامی گرفتار شد // ( ) شیری در جنگل خوابیده بود
( ) موش او را دید و بند
های دام را جوید و شیر را رهایی داد
( ) موش بازی گوش شروع
کرد با دُم او بازی کردن
( ) موش از ترس به خود
لرزید و گفت : مرا رها کن ، محبت تو را فراموش نمی کنم
( ) فوری موش را در چنگش
گرفت و خواست او را به زمین بکوبد
( ) شیر به او خندید و
از او پرسید : « تو چگونه می توانی به من یاری برسانی ؟ »
( ) آن وقت موش به شیر
گفت : « دیدی چگونه من به تو یاری رساندم ؟ »
------------------------------------------------------------------------------------------------------
اگر خودکارتون فقط به اندازه نوشتن یک جمله جوهر داشت، چه جمله ای مینوشتید؟!