در ابتداي سال اين برگه را تكثير كرده وبه دانش آموزان مي دهم تا به ابتداي دفتر انشايشان بچسبانند :

چنان چه دانش آموز از معیارهای معلم برای نمره دادن به انشا آگاه شود، قبل از خوانش ،تمام عیوب را برطرف

 می کند واین مهم عملی نمی شود جز این که به صورت کتبی ، این سیاهه انشا در اختیار بچه ها قرار گیرد.

هرچیز دیگر ی را كه بايد رعايت كنند مي توانيد اضافه كنيد به اين صورت خود دانش آموز قبل از نمره گذاري دبير 

خودش را ، ارزشيابي مي كند ودو باره به ويرايش انشا مي پردازد .

1-آياانديشه ومطلب خاصي براي نوشتن داشته ام ؟ (طرز تفکر و ایده ی دانش آموز)

2-سطح معلومات من درباره موضوع مورد بحث تا چه حدي بود ؟

3- آيا طرح ونقشه اي براي بيان مطلب داشتم وتوانستم به طور كامل آن را بيان كنم ؟ 

4-آيا انشا از غلط هاي املايي ودستوري خالي بود ؟(طرز جمله بندی و قواعد دستوری و شیوه ی خط)

5-آيا كلمه وجمله تكراري ونازيبا و زاید واضافی نداشت ؟واز کلمات نامانوس  مبهم  جمله های بازاری

ومفاهیم دور از فهم پرهیز شده بود وتازگی وتنوع مفاهیم و بیان داشت یا نه ؟

6-آيا پاراگراف بندي شده بود (بند نويسي ) وپیوستگی مطالب وارتباط مناسب جملات  ومطالب با هم

رعایت شده بود ؟

(بند یا پاراگراف،مجموعه جمله هایی است که بین آن ها ارتباط وهمبستگی لفظی ومعنایی بیشتری وجود دارد

وروی هم مطلب ومفهوم نسبتا واحد وخاصی را بیان می کنند. )

7-آيا از آرايه هاي ادبي  و واژه های مناسب جهت جذابیت نوشته در آن استفاده كرده بودم ؟

8-آيا  از نشانه هاي نگارشي استفاده كرده ام وزيبا وخوش خط وخوانا نوشته ام ؟

9-آيا جملات ،روشن وواضح است وجذابيت دارد؟ خوانا وپاکیزه نوشته شده است ؟

۱۰- آیا رعایت اصول اخلاقی شده است؟

۱۱- آیارعایت وحدت موضوع شده است واز آغاز تا پایان نوشته موضوع اصلی را دنبال کرده واز

مطالب زاید وغیر لازم پرهیز کردم ؟