آرایه ی تضمین

ابیاتی برگزیده از شاعران مشهور را بدهید تا دانش آموزان آنها را تضمی کنند و در شعر هایشان به کار ببرند و عملی از این آرایه استفاده کنند. 

تضمین آن است که کسی سخنی از قرآن مجید، حدیث یا شعر شاعر دیگری را در نظم یا نثر خود بیاورد. مانند این سخن از سعدی که می­گوید: «گفتم گل بستان را چنان­که دانی بقایی و عهد گلستان را وفایی نباشد و حکما گفته­اند هر چه نپاید دلبستگی را نشاید»؛ و در جای دیگر می­گوید: «درویش بی­معرفت نیارامد تا فقرش به کفر انجامد، کاد الفقر أن یکون کفراً».

به­ بیانی دیگر، صنعت تضمین آن است که در پاره­ای از کلام، مصراعی، بیتی یا چند بیت از شاعر دیگری را به وام می­گیرند و معمولا برای آن­که گمان سرقت ادبی به حساب نیاید، نام کسی را که از او مطلبی به قرض گرفته­اند ذکر می­کنند.

 به­ طور مثال کمال­الدین اسماعیل بدین­ گونه بیتی از ابوشکور بلخی را در شعر خود تضمین کرده است:

ز گفته­ی قدما ،بیتی از رهی بشنو

                                           که هست تضمین، بر آستین شعر، تراز:

«ادب مگیر و فصاحت مگیر و شعر مگیر

                                              نه من غریبم و شاه جهان غریب نواز؟»

 

مثالی دیگر از سعدی:

      گفت عالم به گوش جان بشنو    

                                                      ور نماند به گفتنش کردار

      باطل است آن­که مدعی گوید    

                                              «خفته را خفته کی کند بیدار»؟

      مرد باید که گیرد اندر گوش          

                                                    ور نبشته است پند بر دیوار 

 

در مثال بالا از سعدی، در بیت دوم آرایه­  تضمین به­کار برده است زیرا مصراع دوم، بیتی است از حکیم سنائی که در قصیده معروف خود می­گوید:

    طلب ای عاشقان خوش­ رفتار    

                                                    طرب ای نیکوان شیرین کار...

    عالمت خفته است و تو خفته    

                                                   خفته را خفته کی کند بیدار؟

 

 

حافظ هم بیتی را که مطلع غزلی از سعدی است، در غزلی از خود تضمین کرده و گفته است:

زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم        

                                                      ناز بنیاد مکن تا نکنی بنیادم

«من از آن روز که در بند توام آزادم

                                          پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم»

حافظ از جور تو حاشا که بگرداند روی   

                                                من از آن روز که در بند توام آزادم  

 

 

او هم­چنین بیتی از کمال­الدین اسماعیل را در غزلی تضمین کرده و گفته است:

    ور باورت نمی­کند از بنده این حدیث

                                                          از گفته­ی کمال دلیلی بیاورم  

    گر بر کنم دل از تو و بردارم از تو مهر

                                                   آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم

 

 

فرخی سیستانی هم بیتی از رودکی را در شعر خود تضمین کرده و گفته است:

یک بیت شعر یاد کنم من، که رودکی

                                                    گرچه تو را نگفت سزاوار آن تویی

جز برتری ندانی گویی که آتشی

                                                       جز راستی نجویی مانا ترازویی

 

 

تضمین­ کننده می­تواند آن­چه­ را که به­عنوان تضمین می­آورد اندکی تغییر دهد. سعدی در تضمین زیر چنین کرده است:

        زن بد در سرای مرد نکو      

                                               هم در این عالم است دوزخ او

        زینهار از قرین بد زنهار       

                                                            و قنا ربٌنا عذاب النٌار  

 

 

حافظ نیز در این­گونه تضمین چنین کرده است:

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت

                                            شیوه­ی جنات تجری تحتها الأنهار داشت

 

آیةالله غروی اصفهانی در مدح امیرالمؤمنین(ع) می­گوید:

گوهری را از صدف آورده طبعم در کنار

                                                  یا که از خاک نجف تابنده دری آبدار

صورت زیبای او یا طلعت الله نور

                                               معنی والای او یا سر لم تمسسه نار  

برد تا حد عدم تا قاب قوسین وجود

                                             رفرف طبع مرا یک غمزه زان دلدل سوار

شاهباز اوج أو أدنی به هنگام عروج

                                                   یکه تاز عرصه­ی ایجاد گاه گیر و دار

گوش جان بگشا و بشنو از امین کردگار

                                                  لافتی إلاٌ علی لا سیف إلا ذو الفقار

 

فرق تضمین و اقتباس، در این است که در تضمین مصراع و یا بیتی از شاعری را در شعر خویش جای می­دهند به­­صورتی که واضح و آشکار باشد و بوی سرقت از آن نیاید ولی در صنعت اقتباس، شاعر و نویسنده در ضمن کلام و شعر خویش حدیث، آیه، مثل و یا گفته مشهوری را بیاورد و به­گونه­ای نشان دهد که مأخذ گفتارش کجاست.

تضمین در نهج­البلاغه و احادیث دیگر فراوان است. امیرالمؤمنین(ع) می­فرماید: «هیهات (وای بر من) که هوای نفس بر من چیره گردد، و حرص و طمع مرا وا­دارد که طعام­های لذیذ برگزینم، در حالی­که در حجاز یا یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد، و یا هرگز شکمی سیر نخورد، یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکم­هایی که از گرسنگی به پشت چسبیده، و جگرهای سوخته وجود داشته باشد، یا چنان باشم که شاعر گفت: «این درد تو را بس که شب را با شکم سیر بخوابی و در اطراف تو شکم­هایی گرسنه و به پشت چسبیده باشند.»

 

مثالی دیگر از صنعت تضمین در شعر انوری:

 در این مقابله یک بیت ازرقی بشنو

                                                       نه از طریق تنحل به وجه استدلال:

«زمرٌد و کیه سبز هر دو هم رنگ­اند

                                               ولیکن آن به نگین­دان برند و این به جوال»

 

 

و در جای دیگر چند بیت از شعر خویش را تضمین کرده است :

از گفته­های خویش سه بیت از قصیده­یی

                                                      کانجا نه معتبر بود، اینجا نه مستعار

آورده­ام به صورت تضمین در این مدیح

                                                      نز بهر آن­که بر سخنم نیست اقتدار

لیکن چو سنٌتیست قدیمی روا بود

                                                              احیای سنٌت شعرای بزرگوار:

«ای فکرت تو مشکل امروز دیده دی

                                                       وی همٌت تو حاصل امسال داده پار

قادر به حکم بر همه ­کس آسمان صفت

                                                      فایض به جود بر همه­ کس آفتاب وار

در ابر اگر ز دست تو یک خاصیٌت نهند

                                                  دست تهی برون ندمد هرگز از چنار»

                                              نمونه هایی دیگر از ابیات دارای تضمین   

سعدیا  چون  تو کجا  نادره  گفتاری  هست ؟            یا چو شیرین سخنت  نخل شکر باری  هست؟

یا چو«بستان»و «گلستان»  توگلزاری هست            هیچم  ار  نیست   تمنّای  توام  باری   هست

«مشنوای دوست که غیرازتومرا یاری هست             یا شب و روز به  جز فکر  توام   کاری  هست»

                                                              «ملک الشعرای بهار- تضمین از شعرسعدی»

 

بفرمود   آن    سیّد   بحر    و    بر                      حدیثی  به   حجّت   به   نوع   بشر

«که من شهر علمم علیّم در است                    درست این سخن گفت پیغمبر است»

                                                     «علیرضا محمودی زاده ـ تضمین بیتی از فردوسی»     

 

عشق  مطلق  ، کمال  مطلق  او                            « وحده   لا   اله    الّا  هو »

                                                             «علیرضا محمودی زاده ـ تضمین از قرآن»

 

چه  زنم چو نای هر دم  ز نوای  شوق او  دم               که لسان غیب خوش تر بنوازد این نوا را

«همه شب دراین امیدم که نسیم صبحگاهی             به    پیام    آشنایی   بنوازد   آشنا   را »

                                                                  «شهریار ـ تضمین بیتی از حافظ » 

                                                                                                 

خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم                 کز نسیمش «بوی جوی مولیان آید همی»

                                                        «حافظ ـ تضمین از شعر بوی جوی مولیان »

 

ای که از کلک  هنر نقش  دل انگیز  خدایی

حیف باشد مه  من کاین همه  از مهر جدایی

گفته بودم  جگرم خون  نکنی ، باز  کجایی؟

«من ندانستم از اوّل که تو بی مهر و وفایی

عهد نابستن  از آن  به  که ببندی  و نپایی»

                                                                  «شهریار ـ تضمین غزلی ا ز سعدی»

54 مورد  کاریکلماتور  جالب

کاریکلماتور نویسی: یعنی کاریکاتوری که با کلمات به ثبت می رسد.

1-بادکنک یک سوزن به خودش زد ولی فرصت نکرد یک جوالدوز به دیگران بزند.

2-خاطراتم بین ورق های آلبوم زندانی اند.

3-تصمیم گرفت رژیم بگیرد رژیم اورا گرفت.

4-بیچاره ابری که ناخواسته بارور شود.   

5--پرنده مي داند كه گربه براي چيدن ميوه از درخت بالا نمي رود.

6- سوراخ موش،روزنه ي اميد گربه مي باشد.

7- آخرين برف،كفن زمستان است.

8- حاصل جمع دستها مي تواند كره ي خاكي را از روي زمين بردارد.

9- حاصل جمع پاها ،مطمئن ترين وسيله براي رسيدن به مقصد است.

10- به عقيده گربه،خوشمزه ترين ميوه درخت،پرنده است.

11-اگر برف مي دانست كره ي خاكي اينقدر كثيف است ،هنگام فرود آمدن

لباس سفيد نمي پوشيد.

12-به گل های قالی آب دادم. آبیاری قطره ای وشبانه.

13-وقتي پاهايم اختلاف عقيده پيدا مي كنند ،بر سر دوراهي قرار مي گيرم.

14-عمر پاييز، صرف پر پر كردن گلها مي شود.

15-پرواز،فرصت نمي دهد كه گربه از درخت،پرنده بچيند.

16-گربه پرتوقع انتظار دارد ،موش به خودش سس گوجه فرنگي بزند.

17-قفس خالي را به اندازه همه پرندگان دوست دارم.

18-درد را از هر سو نوشتند درد شد .

19- از بیم طلوع خورشید، موهای شب یکپارچه سفید شد .

20- با مرگ مغزی افکارش یتیم شد .

21- باد خیال، حواسم را ربود.

22- بعضی از آدم ها قبل از اتمام تاریخ مصرفشان فاسد می شوند.

23- صدای عشق را پشت نگاهش غافلگیر کرد.

24- روی ماهت را گرفته بودی ،نماز آیات خواندم.

25- پایانه ،جان می دهد برای آغاز سفر.

26- برف ،درخت را سر به زیر کرد.

27- ابرهای پاره پاره نشان دهنده آن است که در آسمان هم فقر وجود دارد.

28- سرش که سوت کشید قطار ایستاد.

29- آسمان زیباست اما نباید بیش از حد سر به هوا بود .

30- به قدری شکمو بود که حرف هایش را هم می خورد .

31- زندگی یعنی سوخت و ساخت و پاخت و نباید باخت .

32- حرف های خام به مغزم صدمه می زند .

33- از تنفر متنفرم .

34- تنها پشت گرمی اش آفتاب داغ بود .

35- با پای لنگ و دلی غمگین هیچ وقت به شادی نمی رسیم .

36- در مواقع بیکاری مشغول قتل عام ایام هستم .

37- هیچ کس گرسنه نیست همه روزی چند وعده گول می خورند . 

38- برای رسیدن به هدف باید رسیده شد.

39- از گرمي صدايش، گوشي تلفن داغ شد.

40- فردا اولين روز از بقيه عمر ماست.

41- براي روشن کردن منظورش همه چيز را به آتش کشيد.

42- رشته سخن را به دست گرفت و کلاهي نو براي مردم بافت.

43-  فقط آدم پرحرف سکوت ذخيره مي کند.

44- امروز همان راه حل هاي ديروز است.

45- وقتی از چشمم افتاد دست و پایش زخمی شد .

46- خنده ، اسلحه ای بزرگ در جنگ زندگی است .

47- بهترین و راحت ترین جا برای زندگی ، زندگی در رویاست .

48- بچه های فقیر، فقط در زنگ انشاء به کنار دریا می روند.

49- هر داغی، سردمی شود اما هیچ پخته ای خام نخواهد شد.

50- بعضی از کشور ها وسایل ارتباط جمعی دارند و بعضی وسایل اغفال جمعی.

51- فریاد کشیدنی است ، اما کمتر وزن می شود .

52- بعضی ها به عرض زندگی فکر می کنند و بعضی ها به طول آن .

53- سر شناس تر از آرایشگرها کسی را نمی شناسم .

54- همیشه درست می گویم اما نمی دانم چرا حق با دیگران است .