هماهنگی صدا
و شکل حروف :
برای آشنایی با شکل های مختلف یک حرف مثل «سـ .س » یا «هـ .ـه . ه » و مثل آن ها
جدولی را مثل نمونه ی زیر روی تخته
سیاه رسم کنید . از دانش
آموزان بخواهید آن را عیناً
در دفتر خود رسم کنند . سپس
کلماتی را از درس های کتاب انتخاب
کنید و بخوانید و از فراگیران
بخواهید آن را در ستون مربوط به خود یادداشت کنند . دقّت داشته باشید که آن ها
باید فقط با شنیدن کلمه
بتوانند شکل حروف آن را در نظر
بیاورند وآن کلمه را در جای درست
خود بنشانند .
در انتها نوشته های
دانش آموزان را جمع آوری کنید و
با توجّه به ضعف هر دانش آموز ، تمرین های دیگری به او بدهید .
|
ث
|
ح
|
ذ
|
ز
|
ض
|
ظ
|
س
|
ص
|
ط
|
ت
|
|
اثاث
|
احکام
|
تذهیب
|
اهتزاز
|
اضلاع
|
اظهار کرد
|
التماس
|
اصالت
|
اساطیر
|
توأم
|
|
حیث
|
احتمال
|
ذلیل
|
جزرومد
|
مریض
|
حفاظ
|
الماس
|
اعصار
|
اطبّا
|
تمشک
|
|
ثبت
|
حرص
|
لذّت
|
خزه
|
قاضی
|
مناظره
|
تأسیس
|
اقتصاد
|
بساط
|
تلماسه
|
هماهنگی صدا و شکل کلمه : به دانش آموزان بگویید یکی از صفحات کتاب را باز کنند، سپس یکی از کلمات آن صفحه را انتخاب کنید وبخوانید و از دانش آموزان بخواهید سریع آن کلمه را پیدا کنند . هر کسی زودتر کلمه را پیدا کرد دست بلند می کند . وقتی مطمئن شدید کلمه را درست تشخیص داده ، او را تشویق کنید یا به او امتیاز دهید . در این زمان از همان دانش آموز بخواهید کلمه بعدی را او انتخاب کند (همین ، خود نوعی تشویق است ) وبه همین ترتیب ادامه دهید تا اکثر کلمات مورد نظر شما در کلاس مرور شود و دانش آموزان با شکل کلمات بیشتر آشنا شوند . در پایه های بالاتر می توان یک کلمه را اعلام کرد و از دانش آموز خواست با توجّه به درس های داده شده بگویند این کلمه در کدام درس و کدام صفحه است ؟
جدول کلمات متقاطع با توجّه به لغات دروس ، جدولی از کلمات متقاطع ترتیب دهید و آن کلمات را درخانه های متفاوت آن از راست به چپ یا از بالا به پایین یا اریب و بالعکس وارد نمایید . سپس خانه های خالی را با حروف مختلف دیگر پر کنید و از دانش آموزان بخواهید که کلمات معنی دار صحیح را یافته و بنویسند. این کار باعث تأمّل بر روی حروف و کلمات می شود و شکل صحیح کلمه را آن هم حرف به حرف در ذهن دانش آموز تثبیت می کند . شما می توانید قبل از کلاس جدولی را تنظیم کنید و آن را بین افراد یا گروه ها تکثیر کنید یا آن را روی تخته سیاه بکشید و از دانش آموزان بخواهید آن را عیناً رسم کنند . یا این که یک گروه برای گروه دیگر این جدول را تنظیم کرده و آن ها را جابجا کنند . بعد آن ها می توانند دور کلمات صحیح را خط بکشند و آن ها را یاد داشت کنند .
املا ی پای تخته ای بهتر است ، فراگیرانی که در نوشتن کلمه ها مشکلی ندارند شرکت کنند،تا شکل درست کلمه در اذهان ثبت شود .
- مشخّص کردن نقطه ی ضعف هر دانش آموز و تمرین بیشتر در آن مورد ،به عنوان مثال اگر ضعف دانش آموز در نوشتن کلمه های سخت و دشوار است، همان موارد مشخّص و از روی آن ها تمرین کند واگرضعف او در زمینه ی تشدید یا سر هم و جدا نویسی است ، نیز همان موارد را تمرین و تکرار کند .
- شیوه ی صحیح مطالعه بسیارمهم است. پیشنهاد من این است که دانش آموز ،برگه های باریک و بلندی آماده کند(طومار) و درس مورد نظر را آورده و مطالعه را شروع کند و برای این کار تأکید کنید که متن درس را با صدایی که گوش او صدای خودش را بشنود ، بخواند . به کلمه های درس با دقّت نگاه کند و به هر کلمه دشواری رسید آن کلمه را در آن برگه ای که آماده کرده بنویسد و روخوانی صحیح انجام دهد،تا متن درس به پایان برسد سپس ،ازدانش آموزان بخواهیدکه طومارهایی راکه تهیّه کرده اند یک بار دیگر مطالعه کنند . نظر به اینکه علم روانشناسی یادگیری اثبات کرده است که مطالعات کوتاه مدّت و فاصله دار بسیار بهتر از مطالعه های فشرده و طولانی می باشد از دانش آموان بخواهید که آن طومار ها را درجیب یا کیف خود گذاشته ودر فرصت های مناسب هر کجا میسّر بود برگه ها را بیرون آورده ویک بار دیگر مطالعه کنند تا حافظه ی دیداری آنها تقویت شود. سپس ،با املایی که از دانش آموزان گرفته می شود ، میزان توانایی دانش آموز ونحوه ی ادامه کار را می توان پیش بینی کرد . این کار باید به طور مستمر و دو جانبه و دوستانه بین معلّم و دانش آموز ادامه یابد و تشویق فراموش نشود .
- هم خانواده سازی ،در کلاس بسیار تأثیر گذار است . ممکن است اوایل کار ، کمی سخت و خسته کننده باشد امّا به تدریج هم آسان و هم شیرین می شود . چون بسیاری از کلمات دشوار املایی ،از کلمات عربی هستند .
با این هم خانواده سازی املای فراگیران قطعاً بهتر خواهد شد.معلم به منظور گسترش دادن زمینه اطلاعات لغوی ،تسهیل در فهم لغات مشکل و رسیدن بچه ها به مراحل و سطوح بالای یادگیری ،باید از لغات هم خانواده ،مشتقات و کلمه های متضاد استفاده نماید.
جمله سازی - کلمه هایی را که فراگیران در املای خود اشتباه نوشته اند مشخّص کرده صحیح آن را بنویسند و باآن جمله ای بسازند . چون دانش آموز باید کلمه را در کلام بیاموزد وتا معنی آن را نفهمد نمی تواند آن را درست به کار ببرد واین که خود دانش آموز سعی کند صحیح کلمه را پیداکند . * * * * *
گروه بندی دانش آموزان و تعیین سرگروه و کار کردن سرگروه ،قبل از املای معلّم و تشویق دانش آموز به این کار نیزبسیار مهم است . هم چنین معلم می تواند ،متن املا را روی چندین کارت یا برگه بنویسد و آنها را بین گروه ها تقسیم کند تا همه اعضای گروه کارت ها را ببینند بعد کارت ها را جمع آوری کرده و املا می گیرد.
- نوشتن واژه های مشکل درس یا فصل مورد نظر روی تخته سیاه به صورت درشت وتکرار بلند آن ها توسّط فراگیران و دقّت روی واژه ها نیز مفیداست . خصوصاً اگر حروف خاصّی از آن رنگی هم نوشته شود .
تمرین کردن نوشتاری واژه های مشکل در دفتر مشق یا آخر دفتر املا وبررسی آن ها به طور دقیق توسّط معلّم یا سرگروه مؤثّر است.
- طرح آینه به این صورت است که واژه ها درشت روی برگه ای نوشته می شود و مقابل آینه گرفته می شود فراگیر از داخل آینه کلمه ها را حدس زده ومی خواند .با نظرت دبیر و سرگروه ها آموزش با لذت و هیجان بسیار همراه می شود.
بیان املا توسّط دانش آموزان؛ یعنی معلّم از هر دانش آموزی می خواهد تا با توجّه به کتاب و کلمات آموخته شده ، جمله ای بگوید تا دوستانش آن را بنویسند . به این ترتیب یک متن املای کامل توسّط دانش آموز گفته می شود . (مشارکت در متن املا)
- کلمه سازی و جمله سازی با حروف و کلمات پر نقطه ، کم دندانه و پردندانه و...
املای حافظه ای معلّم کلمه های مشکل درس یا فصل جدید کتاب را بعد از معنی کردن روی تخته ، درشت می نویسد و سپس دانش آموزان، با اشاره کردن به کلمه ها آن ها را دو بار بلند تکرار می کنند سپس معلّم به فراگیران 5 یا 10 دقیقه فرصت می دهد تا کلمه ها را به ذهن و حافظه سپرده و بنویسند و فراگیران بعد از پاک شدن تخته هر چه ازواژه ها که به ذهنشان می رسد می نویسند . بعد از تصحیح املا برای دانش آموزانی که تمام کلمه ها یا مثلاً به تعداد 20 مورد خواسته شده را از بین کلمات نوشته اند و سرعت عمل هم داشته اند امتیازی در نظرگرفته می شود .
می توانیم از دانش آموزان بخواهیم که با 3 مورد از واژه ها جمله هم بسازند تا کاربرد آن در جمله را هم یاد بگیرند به این صورت یک آزمون ادغامی املا و نگارش هم خواهیم داشت و می توانیم تمرین جداگانه ای برای املا و جمله نویسی منظور کنیم . این روش بسیار مجرّب است .
- املا با روش تایپ کردن و کار با رایانه که البتّه مستلزم آن است که آموزشگاه امکانات لازم را داشته باشد .
درست کردن واژه های مشکل با خمیر بازی یا نقّاشی کردن آن و طرّاحی آن در اشکال مختلف مثل گل، دست و...
- تهیّه ی پازل (جورچین ) واژه های مشکل .
- پس از تدریس یک متن از کتاب های فارسی توسّط دبیر مربوطه و قرائت درس توسّط دانش آموزان ، متن فوق را به دوقسمت مساوی تقسیم کرده دانش آموزان را هم به دو گروه مساوی تقسیم می کنیم یک متن را در اختیار یک گروه و متن انتخابی دیگر را به گروه دیگر تحویل می دهیم . هر گروه دو به دومتن داده شده را به دیگری املا می گوید و در پایان خود دانش آموز املای دوست خود راتصحیح می کند . درگیر کردن خود دانش آموز و خواندن واملا نویسی وتصحیح آن تأ ثیر بسزایی در تقویت املای دانش آموز دارد .
- نوشتن یک لغت به چند صورت ممکن و پیدا کردن لغت صحیح از بین آن ها توسّط دانش آموز که هم در دفتر و هم پای تخته می توان این کار را انجام داد. می توان متن املایی را به صورت کپی ،بدون نقطه و تشدید یا به صورت لغات ناقص به دانش آموزان داد تا آنها در جای مناسب نقطه و تشدید گذاشته و کلمات ناقص را کامل کنند.
- دانش آموزان را به گروه های چند نفری تقسیم نموده و از هر یک نفر به عنوان سر گروه انتخاب می کنیم . وظیفه سرگروه این است که در طول هفته از گروه خود بخواهد تا کلمه های دشوار را از درس مورد نظر بیابند و با آنها جمله بسازند و این جملات را به سلیقه ی خود با خطّی خوش و خوانا در برگه های A4 نوشته یا این که کلمه را طرّاحی و نقّاشی کنند . سرگروه این برگه ها را جمع آوری کرده و از میان این کلمه ها و جمله ها ارزشیابی کرده و نمرات آن ها را در دفتر خود ثبت می کند . هر گروه که جمع نمرات آنان بیشتر بوده و هم چنین کار آیی بهتر دارند کارت تشویق و یا امتیاز دریافت می دارند .
- برای دانش آموزانی که ضعف املایی دارند،مشخّص شود که از هرغلط چند مرتبه بنویسند وتوسّط سرگروه بررسی و امضا شود و در اوقات اضافی کلاس ، همان لغات مجدّداً آزمون گرفته شود و در جلسه بعد هم همان لغات غلط قبلی دوباره تکرار و کار شود .
- کلاس را به دو گروه تقسیم می کنیم و املای پای تخته ای می گیریم که به صورت مسابقه می باشد . طوری که دانش آموزان ضعیف هر گروه و دانش آموزان قوی به صورت همگون انتخاب شده و تخته را نصف کرده و املا می نویسند. سپس از خود دانش آموزان می خواهیم تا برای تصحیح املا پای تخته بیایند و به دانش آموز ان قبلی نمره بدهند .
بهتر است قواعد تصحیح املا را هم آموزش بدهیم .
- هر گروه در کلاس کلمه هایی با حروف خاصّ را پیدا کرده وآن حروف مورد نظر را رنگی می نویسند(بهتر است بعد از پایان هر فصل کتاب این کار انجام شود .) سپس گروه ها برگه های خود را جابجا می کنند و بعد از اعلام آمادگی فراگیران املا گرفته می شود .
برای فعّالیّت خارج از کلاس درس املا می توان از این روش استفاده کرد به این صورت که از دانش آموزان می خواهیم که در ساعت املا زمانی که معلّم در حال تصحیح کردن املا امی باشد یا در منزل ، واژه هایی که در آخر کتاب فارسی به رنگ قرمز نوشته شده است با توجّه به حروف آخرشان به ترتیب حروف الفبا مرتّب کنند .آنها می توانند این کار را در طول چندین جلسه و یا چند ماه انجام دهند .
برای حفظ کردن کلمه هایی که از ارزش املایی و معنایی بالایی برخوردار است از روش نوین (نبین و از بر کن ) استفاده کنند که نحوه اجرای این روش به شرح زیر است : در این روش باید ابتدا آن کلمه مهم یا فرمول یا نکته مهم را که می خواهیم از حفظ کنیم ،در برگه ای نوشته به مدّت یک تا دو دقیقه به آن خوب نگاه کنیم . سپس چشم های خود را بسته و با دست های خالی (بدون مداد و خودکار ) چهار مرتبه از آن روی هوا می نویسیم . با این روش، همه ی مطالب به طور مستقیم وارد حافظه ی بلند مدّت ما شده و خیلی دیر فراموش می کنیم . در روزهای بعد اگر آن مطلب به یادمان آمد آن ها را همان طور که گفته شد تمرین و تکرار می کنیم تا برای همیشه ثبت شده و هرگز فراموش نشود .
- برای تقویت قدرت مشاهده و دقّت دانش آموزان از آن ها بخواهید که در متون روزنامه ها ، مجلّات ، کتا ب ها یا متون چاپ شده یا دست نویس عمومی ، دنبال غلط های املایی بگردند . اصل مطلب یا کپی آن را روی تابلو اعلانات با عنوان (کار آگاهان غلط های املایی) بچسبانید .
- تهیّه ی کارت هایی که کلمات سخت و دشوار را روی آن ها نوشته اند و تمرین املایی به صورت دیداری در کلاس یا خانه ، به این صورت که کارت های مقوّایی به اندازه ا ی حدود 5×7 سانتی متر تهیّه و لغات سخت ومهم روی آن نوشته و مرتباً به صورت دیداری مرور می شود .یا این که کاغذهای حاشیه دار 10 در 10بریده وتزیین می کنند و سپس خوش خط گروه ،واژه های سخت را روی آن می نویسد و معنی آنها را هم اگر لازم شد پشت برگه یا کارت می نویسند و بعد هر کدام را در پاکت رنگی فصل مربوط به خود کتاب می گذارند و استفاده می کنند.
- کلمه های سخت و دشوار هر درس را نوشته یا درشت تایپ کرده و در جلوی دید دانش آموزان دیگر برای مدّت یک هفته نصب کنند و باز هفته ی بعد برگه قبلی برداشته شده و کلمه های جدید تر نصب می شود . به این صورت در هر رفت و آمدی کلمه های نصب شده را دیده و حافظه ی دیداری اش تقویت خواهد شد و این کار هر جلسه به عهده ی یکی از گروه ها خواهد بود .
- بررسی روزنامه ها و مجلّات و بریده ی جراید و خط کشیدن دور کلمه هایی که حروف مشابه دارند مثلاً :(ز-ض-ذ-ظ) بهتر است هر دانش آموز در زمینه ی ضعفی که دارد فعّالیّتی انجام دهد .
- دانش آموز می تواند روی مقوّای بزرگی جدولی ترسیم کند وکلمه های هر درس یا هر فصل کتاب رابه ترتیب در جای خود در جدول قرار دهد مثل جدول زیر : کلمات دشوار کلمات پیوسته کلمات جدا هم خانواده ها کلمات همزه دار کلمات تشدیددار کلمات دو املایی های جمع
دانش آموزان می توانند کلمه ها را درشت روی مقوّا بنویسند و حروف خاصّ آن را رنگی و برجسته کنند . تا بیشتر در ذهن مانده و ماندگار شود و با آن ها نمایش کوتاهی هم اجرا کنند .
- استخراج واژه های مترادف ،هم خانواده یا متضاد و.... از روزنامه ها و مجلّات به عنوان تکلیف خارج از کلاس .
- در رابطه با تشخیص کلمه ها از نظر معنایی کارخارج از کلاس انجام دهند و جمله های متفاوت ارائه دهند ، مثل : حیات
-املای کارتی به تعداد دانش آموزان کلاس کارت یا طومارهایی تهیه کرده وهمه واژه های مشکل را روی آنها می نویسیم تا درمدت معین به آن ها نگاه کنندبعد هرچه را به خاطر سپرده اند بنویسند.
-املای پای تخته ای به صورت تداعی معانی
-املای ترکیبی از چند درس
-قصه نویسی از روی غلط های املایی
-آموزش املا با استفاده از کلمات هم خانواده ،مخالف یا هم معنی
-املای پای تخته ای 2نفره که یک نفر مصحح ودیگری نویسنده املاست .
-املای بارش مغزی
-کار باکارت واژگان هم خانواده ومترادف یا برای املا به کلمات مشکل که رسیدید ،مترادف آن را بگویید
ولی دانش آموز ،لغت اصلی را بنویسد.
-حروف در هم داده تا با آن کلمه سخت بسازند .
-بادانش آموزان ضعیف خصوصی وانفرادی کار شود وتماس با والدین گرفته شود.
-موقع تصحیح املا ،اشتباهات هر دانش آموز را پای تخته بنویسیم وبعد در دفاتر بعدی هم اگر تکرار شد جلوی آن
علامت بزنیم تا ببینیم چند نفر همان کلمه را غلط نوشته اند واصولی تر کار کنیم.
املای گروه به گروه مثلا آ برای ب و ب برای آ که متن را باید از قبل آماده کرده باشند.
تلفیق املا و ورزش نیز جالب است ومی توان نامش را لی لی املایی گذاشت. برای یادگیری دقیق املای واژگان مشکل . نیز ایجاد فضای شاد و با نشاط همراه با تحرک ورزشی ،موثر است. بعد از املا ،دانش آموزان ،به تعداد لغات نادرستی که نوشته اند ، باید به وسط کلاس بیایند و کلمه ها را همراه با لی لی کردن ،حرف به حرف هجی کنند . مثلا در کلمه ی "استقلال " که 7 حرفی است ،دانش آموز 7 بار با یک پا راه رفته و هفت حرف را به این صورت هجی می کند (الف- سین- تا-قاف- لام- الف- لام) وچون با حرکت و تلاش همراه است ،املای درست کلمه در ذهنش ثبت می شود و دانش آموز بعد از اتمام لی لی ،واژه ی درست را روی تخته نوشته و می نشیند و به نوعی جریمه ی همراه با خنده به حساب می آید . می توان هر جلسه این حرکت ورزشی را تغییر داده و مثلا به جای لی لی از طناب زنی یا پریدن از روی خط های موزاییک کلاس یا چر خاندن دست ها به صورت دایره ای یا .... استفاده کرد. یکی از فواید آن تمرکز حواس می باشد.
متنی با کلمات جا افتاده بنویسید ودر پایان املا هم چند کلمه ای در هم بدهید تا با تفکر و تمرکز آنها را در جاهای خالی بگنجانند یا هنگام خواندن املا ،لحظه ای مکث کنید و از دانش آموزان بخواهید کلمه بعدی را حدس بزنند و به ازای آن نمره ای به نمره مستمر اضافه کنید.
املای ضبط صدا به این صورت که از روی صدای ضبط شده ی دانش آموزان یا معلم بر روی نوار کاست یا سی دی
املا می گیرید.
املای تلفیقی به این صورت که معلم بهترین متن ها ی نوشته شده در بین گروه ها را جمع آوری کرده و از هر گروه یک بند انتخاب کرده و املای تلفیقی به کل کلاس ارایه می دهد . بچه ها حداقل همان خط املای نوشته شده ی خودشان را درست می نویسند.
املای کلمه ای به این صورت که ابتدا معلم یک املا به دانش آموزان می گوید . بعد از ارزشیابی ،کلمه هایی را که بیشتر اشکال داشتند ،انتخاب کرده و بر روی آنها کار می کند و علاوه بر جمله سازی با آن ،در جلسه بعد یک املا ، با استفاده از این کلمه ها می گیرد ،به نحوی که این کلمه در تمام جمله های املا به کار رفته باشد ودانش آموزان مجبور باشند آن را یاد بگیرند.
املای سفره ای که با چند متر سفره ی پلاستیکی یک بار مصرف که بین بچه ها تقسیم شده در سالن یا حیاط مدرسه پهن می کنیم و هر گروه کلمات داده شده ی مورد نطر را روی آن با ماژیک مشکی می نویسیم و برای چند روزی نصب می کنیم.
به امید این که همه ی معلّمان گرامی در آموزش املاو انشا به دانش آموزان
مهارت های لازم را به کار بندند و ازروش های جدید و مناسب هم استفاده کنند .
«موفّق و پیروز باشید . »