نمونه هایی ازفعالیت های خارج از کلاس

  

-  با کشیدن  یک تصویر  یا طراحی  یک علامت ویژه ،  مفاهیم زیر را به صورت  تصویری نمایش دهند .مثال

  الف) سکوت       ب) تشویق     پ) رعایت بهداشت  

  ت)  استفاده از خوراکی های مجاز   

 ث)  هُل دادن ممنوع               ج)  قبل از ورود در بزنید     

- برای آموزشگاه خود آرم مخصوص طراحی کنند  و یا شعری بگویند .

- مثل  راهنمای نقشه ی جغرافی ، علایم و نشانه های دیگری برای کتاب فارسی  دستور خود  طرّاحی کنند .آرم داستان- آرم شعر - آرم علایم اختصاری - آرم نمایش نامه - آرم آرایه های ادبی و........

-  یک مصاحبه ی خیالی ،با یک شخصیّت علمی و فرهنگی  انجام داده و بنویسند  یا نمایش دهند .

- نوشتن یاد داشت های روزانه ،یا خاطرات یک ماه خود در دفتر مخصوص.

- نوشتن خبر های علمی فرهنگی  در هر جلسه  و جمع آوری به صورت یک مجموعه توسّط دانش آموزان که باعث توجّه بیشتر به اخبار علمی و آشنایی  با اختراعات و اکتشافات جهان  علم خواهد بود .  این نوع فعّالیّت، فردی بوده و هر دانش آموز در هر جلسه ی نگارش  دو خبر علمی فرهنگی با خود  به کلاس می آورد و در کنار انشا  برای بچّه ها می خواند . این اخبار را می توانند   در طول یک هفته  از رادیو ، تلویزیون یا  روزنامه  یا ... تهیّه کنند  و همه ی فراگیران  از اطّلاعات  یک دیگر آگاه شوند  .

- نشان دادن موضوع  انشا در قالب  یک کار دستی .

- تهیّه فهرستی از کتاب های مناسب سنّ نوجوان به همراه نام نویسنده و انتشارات در یک کتابچه یا بروشور .

- جمع آوری بریده های روزنامه  و مجلّات با موضوعات خواسته شده مثلا در یک آلبوم. 

- تغییر دادن پایان  یا ابتدای داستان های  مهمّی  چون رستم و سهراب ، لیلی و مجنون و... (چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید ...)

- درست کردن یک آلبوم عکس، از تصاویر  شاعران ، نویسندگان  یا طبیعت  و...

- ضبط صدای خود  و خواندن شعر و قصّه گویی  با لحن مخصوص  یا دکلمه و... و ارائه ی نوار  آن  به دبیر .

- نقّاشی کردن درس مورد نظر دبیر یا انشای تصویری .

-       درست کردن یک کتاب داستان  تصویری  با دور ریختنی ها .

-       بازگشت  به گذشته از تونل عکس  و کاردستی  و...مثلا عکس شخصیت ها از کودکی،نوجوانی، جوانی ، میانسالی تا پیری و....

-  تدوین یک دایره المعارف علمی و... بر اساس مطالعات وآموخته های کلامی خود .

-       کلکسیون تمبر های شخصیّت های ادبی یا علمی و ...

-  جمع آوری نمونه دست خط های خود از ابتدا  تا انتهای سال یا چند نمونه دست خط دانش آموزی متنوّع .

-  ادامه دادن و اتمام شعر یا قصّه و داستانی که معلّم در کلاس خوانده ،طوری که آن را شاخ و برگ داده و پرورش می دهند و می نویسند .

-        نقد کردن متن یک درس یا شعر و ...

-  به شعر در آوردن مفاهیم  ویافته های علمی  در هر درسی ( دستور زبان ، علوم ، زبان انگلیسی ، حرفه و .... )

-   مصاحبه  با افراد مختلف  یا دبیران  مدرسه  و جمع آوری نظرات  آنان  در موارد به خصوص

-       ساختن  ماکتی از یک محیط  مناسب و ادبی  یا یک شخصیّت وآرامگاهش. 

-       یافتن عناوین جدیدی برای دروس کتاب های  مختلف

-   جمع آوری  تصاویر  واطّلاعاتی ،درزمینه و موضوعی مشخص که از طرف دبیر داده می شود .

-   تهیّه  روزنامه دیواری و نشریات دانش آموزی  با موضوع مشخّص شده از طرف دبیر .

-  تشکیل جلسات بحث و گفت و گو  و نوشتن گزارش ،همراه  با تصویر، یا فیلم از آن  جلسه .

-  طرّاحی یک نمایش معمولی ،  عروسکی ، پانتومیم به صورت زنده یا ارائه  لوح فشرده ی آن .

برگزاری مراسم خاص برای روز های بزرگداشت  شعرا و نویسندگان  ، دانشمندان و... سر صف یا سر کلاس

-  تدوین کتابچه ای با عناوین مختلف ( سر گرمی ها ، خواندنی ها و...)

-  تهیّه ی یک بروشور  در رابطه  با موضوعی خاصّ مثلاً کاریکاتور شاعران و نویسندگان .

-  جشنواره کوچک  ادبیّات  توسّط فراگیران در مدرسه .

-  کشیدن تصاویر  شخصیّت های ادبی  یا آرامگاه های آنان  وقاب گرفتن آن  و

 نصب روی دیوار کلاس (تلفیق هنر و ادبیّات )

-  بیوگرافی نویسی ( نوشتن شرح حال همراه  با تصاویر از خود و اعضای خانواده یا

 شخصیّت های مهم )

-   تبدیل کردن درس ها به نمایش : مثل درس علم زندگانی،دعای مادر، اندرز پدر ، آدم آهنی وشاپرک،مرخصی،گرمای محبت،زنگ آفرینش،ما می توانیم،پیرداناو.... 

-       یافتن شعر ها و ضرب المثل هایی که بر خلاف هم هستند  مثال :

-       سحر خیز باش تا کامروا باشی =/= کرم سحر خیز خوراک پرنده هاست .

 -   بایک گل بهار نمی شود =/= مدّعی گوید که با یک گل نمی آید بهار     

                                           من گلی دارم  که دنیا را گلستان می کند .

-  جمع آوری صفحات مربوط به کودک و نوجوان از روزنامه ها و مجلّات  مثلاً بخش" قاصدک" روزنامه خراسان  یا بخش "سوسه"  از روزنامه قدس که بعد از مطالعه  و جابجایی  سر کلاس  روی تابلو  یا دیوار کلاس چند روزی نصب می شود  و بعد  بخش های جدید جایگزین  آن  می شود . خواندن متون  جالب  به تقویت  روخوانی ، املا و انشا کمک خواهد کرد . در پایان، می توان  این صفحات را بایگانی کرده  وبرای سال های بعد هم  نگهداری کرد  تا مورد استفاده  واقع شود .

-   جمع آوری اشعارو سخنان زیبای بزرگان در یک دفتر مخصوص و هر روزیکی دو موردرا روی تابلو نوشتن .

-  تبدیل اخبار روزنامه ها به اخبار طنز.

- چون نوجوان و جوان  به طور طبیعی  علاقه مند به اظهار  شخصیّت و ابراز  استعداد  های خود  

می باشد و دوست دارد  استعداد  ها و  توانایی های  خود را  بشناسد  و آن ها  را بپروراند 

و در معرض  دید دیگران  قرار  دهد  و اگر  این احساس که در حدّ معمول  آن امری طبیعی  است ، 

بی پاسخ  بماند ، جوان راه های نادرستی را برای ابراز احساسات خود در پیش  خواهد  گرفت .  

معلّم ،می تواندکتابچه ای راتدارک  ببیند  به این صورت :

الف ) در روی جلد ، جایی  برای "نام گرد آورنده ی  مطالب " طرّاحی کند  ، 

        تا با درج نام خود احساس  خلق و آفرینندگی  را تجربه کند .

ب) در بخش"تقدیم  به " گردآورنده  می تواند  عواطف  خود رانسبت  به هر کس که دوست دارد ابراز  کند و احساسات  نهفته ی  درونی اش رابه شیوه  های  شایسته  بروز دهد وبه ظهور  رساند .

ج)  در بخش" مقدّمه  ی نویسنده "  نیز گرد آورنده ی  مطالب  با کسانی  که نوشته ی  او را خواهند خواند سخن می گوید  و شخصیّت خود را  در نوشتار به نمایش  می گذارد .

د)  40  صفحه  برای نمایش  ذوق و استعداد  علایق  گردآورنده  طرّاحی می شود که  هر صفحه ،  خود ترجمه ای  از شخصیّت  گرد آورنده  ی مطالب است .


 کتابدار کتابخانه ، پدر و مادر ، روحانی  محل ، هم کلاسی ، معلّم و... از جمله کسانی هستند  که پر کردن این کتابچه ، بهانه ای  برای ارتباط  مخاطب  با آنان است و البتّه  این ارتباط  پس از پایان  کار  هم چنان  ادامه می یابد . این مسابقه  هم نوعی سرگرمی  وهم نوعی  آموزش است . از دیگر فواید  این طرح  فرهنگی ،  افزایش  روحیّه تحقیق و پژوهش در مخاطبان وآشنا کردن  آن ها  با قلم  و نویسندگی  است . البتّه  ذکر  چند  نکته ضروری است:

1. پر کردن  یک کتابچه طرّاحی  شده بدون در اختیار قرار دادن منابع لازم کاردشواری  است . اگر بخواهیم تجربه نویسندگی مخاطبان ما با موفقیّت کامل همراه باشد ، باید کتاب هایی را در اختیار  گرد آورندگان قرار دهیم .

2. زمانی  را برای پر کردن  کتابچه مربوطه  مشخّص  کنیم که متنا سب  با میزان  سواد ،  اوقات  فراغت  و ویژگی  های زمانی  و مکانی  باشد  و نه تنها  معقول  باشد ، بلکه  کاری آسان  به شمار  آید . مراکز فرهنگی ، کتاب های گوناگونی  در اختیار  مخاطبان  خود قرارمی دهد  امّا  بهانه ی لازم  برای میل  به 

 مطالعه ایجاد نمی گردد . این  اثر  این امکان  را فراهم  می سازد  که مخاطبین  برای پر کردن  آن  به نهج البلاغه ،  مجلّات  و دیگر  کتابهای .... روی آورند  وبه مطالعه  ی آن ها بپردازند  . وقتی  مخاطب  خود به پر کردن  این کتابچه  می پردازد ،  به جای  دریافت پیام  از ما ، خود به سوی  سر چشمه  ی هدایت  رهنمون  می شود و نور را  از منبع  اصلی آن می گیرد . در این روش  چون مخاطب  برای رسیدن  به پیام  تلاش  می کند ، ارتباط نزدیک تری  با پیام  بر قرار  می کند .  در حال حاضر  ، بیشتر فعّالیّت ها به  کلاس های رسمی محدود می گردد و مخاطب ، در خانه و محلّ استراحت  به حال  خود رها  می شود .  یکی از اهداف  طرّاحی  این اثر ، عطر  افشانی معنوی  در فضای زندگی  مخاطب  بوده  تا بخشی  از زمان  فراغت  اورا در خانه یا خوابگاه پر شود.


باطرّاحی  و پدید آوردن آثاری  نو وزیبا نیاز فراوان  تشنگان  معارف الهی  یا ادبیّات  را پاسخی  در خور دهیم  و  فرصت  سوء  استفاده  را از دشمن  بگیریم  و با تکیه  بر معارف  ارزشمند دینی و متن های ادبی و عرفانی ، زمینه  های  رشد و کمال  فرزندانمان  را بیشتر  از پیش  فراهم  کنیم .

 پس  معلّم  می تواند  با ذوق  و سلیقه ی  خوب خود  یک کتابچه ی صحّافی شده و زر کوب و حاشیه دار  را با نام دانش آموز برای هر فرد یک جلد طرّاحی و ارائه کند  و این کتاب  سفیدی است  که بعداً نوشته  می شود . امیدوارم با اهداف  و طرّاحی آن کاملاً آشنا شده باشید .   

     نام گذاری  کتاب هم به عهده ی خود دانش آموز  باشد بهتر است .ا  به اخبار طنز  همان طور که در رادیو  برنامه  صبح جمعه  با شما  این کار را انجام می دهند .

-  به فرا گیران بگویید  اگر در زمان گذشته بودند  چه خبرهایی را و چگونه می نگاشتند یا اگر  شخصیّت های تاریخی  و علمی  و ادبی  و...  گذشته  در زمان ما بودند  اخبار  چگونه نوشته می شد  و  تیتر روزنامه ها چگونه  تغییر می کرد ؟ این مورد  آن ها را  به تفکّر وا می دارد . مثل شعر  جنگ رستم و سهراب  که  به صورت  شعر  رزم  و یروس و رستم  نوشته شده است .

تهیّه  دفتر " بهترین ها" : برای اجرای  این طرح  ازدانش آموزان  می خواهیم  که هر دانش آموز  در ابتدای سال  تحصیلی ، یک دفتر  شصت برگ  برای  ثبت و ضبط  بهترین ، جالب ترین ، زیبا ترین ، زشت ترین وآموزنده ترین ها در نظر بگیرد و هنگامی که  روزنامه  با مجلّه ای را مطالعه می کند و " ...ترین " آن توجّه  و پسندش را  به خود جلب می کند ، آن را جدا کرده  یا نوشته  و همراه  با نام  و تاریخ آن ،  در یکی از  صفحات دفتر  درج نماید . همچنین  شعر ،  ضرب المثل  یا عبارت زیبایی  را که  در جایی می بیند  یا می شنود در بخش دیگری از این دفتر " ترین ها "  ثبت کند  تا برای  همیشه در ذهنش باقی بماند  ودر مواقع ضروری به آن مراجعه کرده  و خود و دیگران  از دیدن و خواندن آن ها  لذّت ببرند و به تهیّه کننده ی آن آفرین بگویند . مثلاً  وقتی که دانش آموز در بخشی از دفتر "ترین " ها  که اختصاص به عبارت های زیبا دارد نوشته است : " شد شد ، نشد نشد "  بدون شک  وقتی که  به خاطر موضوعی کوچک  ناراحت است ،دفترش را  که  باز می کند  و این عبارت  را می بیند  ، ازدرد های درونی اش  کاسته می شود  و تا حدّی آرامش می یابد .  چنان که  اگر  هیچ یک  از این  فعّالیّت های  ما  مورد تأیید قرار نگیرد من  با خود می گویم  که :" ما که این کار  را  برای رضای خدا و پیشرفت جامعه وخدمت  به مردم انجام داده ایم . حال اگر  پذیرفته شد ، شد و اگر هم نشد، نشد ." ، حدّ اقل  این است  که در پیش وجدان خود  شرمنده نیستیم .

مصوّر  ویا نیمه مصوّر کردن داستان که  باعث  پرورش خلّاقیّت هنری  و ایجاد گسترش مهارت های فنّی  در زمینه های مختلف هنر  هم چنین  آشنایی با یکی از  مشاغل فرهنگی جامعه و تجزیه و تحلیل  صور  مختلف  هنری  از جهات و زمان های گوناگون  خواهد بود . 

 وسایل  مورد نیاز : قیچی ، کاغذ ، مقوا ، روبان ، وسایل طرّاحی  وکلاژ مناسب  از اشیا ی هم جنس و چسب است .  دانش آموزان  ،  داستان  ، ماجرا و یا موضوعی را  از کتاب های درسی و یا ...  انتخاب کرده و آن  را طراحی می کنند  . در این مورد هم می توانند از نقّاشی و هم از کلاژ استفاده کنند  تا داستان آن ها  واقعی و همانند  یک کتاب  داستان جلوه نماید . برای چسباندن کلاژ می توان از چسب چوب  یا چسب آبکی استفاده کرد تا  کار تمیز تر ارائه شود .در ضمن جلد آن را  بامقوای  در نظر گرفته شده تزیین  و اسم آن داستان را با خوش نویسی روی آن بنویسند.

برای کار نیمه مصوّر هم می توان در لابه لا ی داستان  یا حکایت  از نقّاشی و کلاژ  به جای بعضی از کلمات ،  لغات  و اشیا ء استفاده کرد .

-تهیّه ی  یک دفتر مخصوص  که فرا گیران  اشعار  و متن های  ادبی را  که مربوط به دعوت،  تبریک ، تعزیه  و تولّد  و ...  می باشد   جمع آوری و جداگانه  در هر بخشی می نویسند  ویا کار ت های تبریک  و تسلیت درست کنند  .

- تهیّه  ی یک جزوه تست نگارشی توسّط  فرا گیران .

- دیوان اشعاری شامل شعر های دانش آموزان مدرسه با نام خودشان .

- هر یک از دانش آموزان، می توانند شخصیّتی را از کتاب درسی یا غیر آن انتخاب کرده و اعمال  و کردار واشعار و نوشته های او را در برگه های A4  نوشته ،تمرین کرده  و بعد  به صورت نمایش در قالب آن شخصیّت  در کلاس  اجرا کنند . مثلاً نقش سعدی یا فردوسی  یا ...  با یک لباس مخصوص . تاریخ ادبیّات  فارسی به صورت نمایش  در فهم بیشتر  آن مؤثّر خواهد بود .  این نقش ها  می تواند معما گونه  اجرا شود و در پایان ، دانش آموز سؤال کند من کیستم ؟

-  تهیّه ی  پازل شاعران  و نویسندگان  یاتهیّه ی  پازل ( جورچین ) دستور زبان فارسی  یا واژگان مهمّ املایی و... روی مقوا .

-  تهیّه ی  گردونه  که  با چرخاندن قسمتی از آن  مطالبی روی گردونه نمایش داده می شود .

- تهیّه و جمع آوری  تصاویری  مربوط  به ضرب المثل ها  ی فارسی  یا خارجی  .

- تهیه یک چارت ادبی .


- تهیه ماهنامه ی ادبی ،فصل نامه
یاهفته نامه و...درباره موضوع خواسته شده که این کار می تواند  فردییا گروهی باشد .  سعی شود  متن داستان  با استفاده  ازخطّ تحریری  نگارش شود . 

  برای اتّصال  برگه های داستان ، آن ها را  با پانچ سوراخ کرده  و با روبان  به یکدیگر وصل می کنیم

 ویا  با کمک مدرسه  آثار برتر  را به صورت کتابچه  در آورده  تا مورد  استفاده ی همگان  قرار دهیم .

تهیّه ی دفتر  لغت نامه ، که دانش آموز  این دفتر را  به بخش های مختلفی تقسیم   می کند .

 مثلاً  بخش اول : کلمه های  هم خانواده ، بخش دوم : کلمه های  هم معنی ، بخش سوم : کلمه های  متضاد ، بخش چهارم : کلمه های متشابه ، بخش پنجم : اصطلاح ها و بخش ششم : تفاوت کلمات در گفتار و نوشتار و  به این ترتیب  یک لغت نامه تهیه خواهد شد . و این یکی از راه های  افزایش  دانش  وآگاهی خواهد بود که در نهایت  در تقویت  انشا نویسی  مؤثّر  و مفید است و دایره ی واژگان را گسترش می دهد .

با نزدیک شدن تعطیلات  سال نو ، دانش آموزان  موظّف می شوند  تا کارت تبریک هایی با طرح های مختلف مثلاً آدم برفی ، پروانه و ... و به صورت دست ساز ، برای هم کلاسی های خود پست کنند . این کارت ها  همزمان با آغاز سال نو به دست گیرنده خواهد رسید .  در اوّلین روز بعد از تعطیلات، دانش آموزان کارت دریافتی خود را ( از هم کلاسی خودشان )  به کلاس آورده  و نمایشگاهی در کلاس شکیل می شود . آموزگار  بهترین کارت را انتخاب و سایر کارت ها  به عنوان یکی از  تکالیف مدرسه  ارزش یابی  و ارزش گذاری می شوند . روش امتیاز دهی  معلّم هم ،به صورت یک کارت زیبا می باشد .

-در روزنامه ها و مجلّه ها  تعداد زیادی  تبریک و تسلیت و دعوت نامه می بینید  که پاسخ آن ها نوشته شده است. شما از  کنار آن ها  به راحتی عبور می کنید  در حالی که  هریک از آن ها می تواند برای پرورش استعداد ها و خلّاقیّت شما وبرای نویسندگی مؤثّر افتدو خود کتابی باشد که از آن بهره مندشوید 

با جمع آوری این موارد ، به طور جدا گانه در یک کتابچه، یک فعّالیّت خارج از کلاس ،انجام داده اید .


 

برخی ازواژه های قرضی (خارجی ) درزبان فارسی

 استاد محمّد تقي بهار در سبك شناسي مي نويسند : « در عالَم هيچ زباني نيست كه بتواند از آميختگي با زبان ديگر خود را بركنار دارد مگر زبان مردمي كه هرگز بامردم ديگر آميزش نكنند و اين نيز مُحال است ، چه وسيله ي تجارت ، معاشرت و سفر وحتي وسيله ي شنيدن افسانه ها و روايات ملل ديگر لغاتي از آن مردم در اين مردم نفوذ مي كند و همه ي زبان هاي عالم از اين رو داراي لغت هاي دخيل است .»

    احتمالاً زبان فارسي بيش تر از هر زباني داراي واژه هاي دخيل است . شايد بتوان درصد تقريبي واژه هاي دخيل را به اين صورت نوشت : فارسي سَرِه پنجاه درصد ، عربي چهل درصد ، لغات زبان هاي ديگر از جمله فرانسوي ، انگليسي ، تركي ، روسي و...  ده درصد .

     اگر بخواهيم علل ورود اين همه واژه را ذكر كنيم مي توان به علّت هايي چون ورود سپاه اسلام به ايران و پذيرفتن دين اسلام ( لغات دخيل عربي ) ، حمله  مغولان و استقرار طولاني آنان در ايران ، حاكميّت شاهان ترك ، حملات روس ها ، تجارت ، نياز زبان ، ترجمه  كتاب هاي بيگانه ، اعزام دانشجويان به خارج از كشور و بازگشت آنان ، ورود تكنولوژي هاي جديد ، فضل فروشي يا خودنمايي سخنگويان و حقير شمردن يا فقير انگاشتن زبان خودي و ... اشاره كنيم .

    مي دانيم كه هر زبان الگوي هجايي خاصّ خود را دارد و بسياري از واژه ها زماني كه وارد زباني مي شوند از نظر آوايي ، دستوري و معنايي تغيير مي كنند . به گفته ي دكتر آريان پوركاشاني حدود پانصد واژه از زبان فارسي وارد زبان انگليسي شده است . عرب ها هم  كلمات فارسي را معرّب مي كنند مانند : ساده (ساذَج )، چوگان ( صولجان ) ، گنج ( كنز ) و...

     ورود بسياري از واژه ها ي دخيل موجب توان مندي و غناي زبان مي شود و اكنون اين واژه ها جزئي از واژه هاي فارسي هستند و ساختن كلمه ي جديد نمي تواند دقيقاً همان بار معنايي را برساند . اگر بخواهيد براي كلمات : كتاب ،

ساعت ، حركت و... معادل بسازيد چه واژه هايي مي سازيد كه جانشين اين كلمات شوند                                                           

-پاراف-هموگلوبین-لارو-لاکتوز -مات -لیموناد-ماتیک -مادام -گارانتی-کادر-هیدروژن-یاتاغان -ید-سی دی-مانیتور-سمینار                                                                 

تست-فتوکپی-فیزیک-فیلسوف-فینال- کابین-کاپشن-کاپوت-کاپیتان-کاتالوگ-                                      

            

کارت پستال-کاراته-کارتن-کاریکاتور-کاسکت-کاکتوس-کالری-کامیونت-کانال--                                 

       

کانگورو-کپسول-کپی-کت-کراوات-کربن-کرپ-  کاندیدا-کاناپه               

کریسمس-کلاس-کلاسور-کلاسه-کلسترول- کلکسیون                   

 کلینیک-کمپ-کمپانی-کمپرس-کمپوت-کمد-کمدی-                          

کمونیسم-کمیته-کنتور-کمیسیونکنترل-کنسرت-کوپن-کودتا                                                             

                                                                   لامپ-لوکوموتیو-لوستر-لوکس  - لیتر-لیسانس-

لیست مارک-ماژیک-ماساژ-ماسک-ماشین- ماکارونی-

ماکت-مامان-مانتو- مانکن- متر مترو-مدل-مغازه-

مکانیک-میلیاردر-ملیونر-موتور-موتوسیکلت-

موزاییک-موزه-موزیک-موکت-میکرب-میلی متر-

میلی گرم-ناسیونال-نایلون- نفت-نفتالین-

وازلین-واکسن-واکسیناسیون-وانیل-ونوس-ویتامین-

ویترین- ویرگول-ویروس-ویزا-ویزیت-ویلا-

ویولون-هاشور-هال-هتل-هرویین-هلی کوپتر-هورمون

هیدروژن-ید-مانیتور-سمینار-سی دی-پرسنل-گارانتی-

تست-فتوکپی-فیزیک-فیلسوف-فینال-کابل-

کابین-کاپشن-کاپوت-کاپیتان-کاتالوگ-کادر-

کارت پستال-کاراته-کارتن-کاریکاتور-کاسکت-

کاکتوس-کالری-کامیونت-کانال-کاندیدا-کاناپه-

کانگورو-کپسول-کپی-کت-کراوات-کربن-کرپ-

کریسمس-کلاس-کلاسور-کلاسه-کلسترول-

 کلکسیون- کلینیک-کمپ-کمپانی

-کمپرس-کمپوت-کمد-کمدی-

کمونیسم-کمیته-کنتور-کمیسیون-کنترل-کنسرت-

کوپن-کوپه-کودتا-کیلوگرم-کیلومتر-کیوسک-

گاراژ-گارسن-گاز-گازوییل-گالری-گالش-گالن-

گرافیک-گلبول-گلیسیرین-گواتر-گوریل-گیشه-

گیومه-آباژور-آبسه-آپارتمان-آپاندیس-آتلیه-آدرس-آرم-

آرشیو-آژانس آسانسور-آسفالت-آسم-آکواریوم-

آلومینیوم-آمبولانس-آمپول-آمفی تئاتر-آناناس-آنتن-

آنژین-اتم-اتوبوس-اتومات-اتوماتیک-اتومبیل-

اتیکت-ارگان-ارگ-ارکیده-اسانس-استامپ-

سانسور-استاندارد-استپ-استودیو

-اسکلت-اسکی-اسید-اطلس-

اگزما-اکسید-الکل-سانتی گراد-اندیکاتور-انرژی-

انسولین-انفلوانزا-اورانوس-اورانیوم-اورژانس-ایده  ال-

آنزیم-بیوگرافی-اتوبیوگرافی-ازن- آستون-اشانتیون-

الکترونیک-اوریون-پارازیت-پلاکت-پلان-تراموای-

تز-تله پاتی-تیروئید-جودو-دلتا-دموکراسی-

دیپلم-رادیاتور-رادیوم-رولت-ژاندارم-ژیلت-ژیمناستیک-

سادیسم-سیانس-سپتامبر-سزارین-سلول-سمفونی-

سوسیس-سیلو-سیمان-سینما-سینوزیت-شارژ-شارلاتان-

شاسی-شانس-شمیز-شوفاژ-شوفر-شوک-شیمی-

صابون-فامیل-فانتزی-فرکانس-فرم-فرمول-فسیل-

فسفر-فلاسک-فلش-فلوت-باتری-باکتری-بالکن-

بالن-بانک-برانکار-برس-برلیان-برنز-بلوز-بلوک-

بلیت-بمب-بنزین-بودجه-بوفه-بوکس-بولوار-بیسکویت- پاپ

پاپا-پاپیون-پارافین-پاراگراف-پارتی-پاساژ-پاسپورت-

پاستوریزه-پاکت-پانتومیم-پانسمان-پانسیون-پدال-

پرانتز-پرس-پرس-پرستیژ-پرسنل-پروفسور-پرنسس-

پروتئین-پروژه-پروژکتور-پروستات-پریز-

پودر-پوتین-پورسانت-پوره- پونز-

پز-پست-پلاتین-پلاژ-پلاستیک-پلمب-پلیس

-پلیسه-پلیکان-پماد-پمپ-پنس-

پنگوئن-پیانو-پیک نیک-تابلو- 

تاکتیک-تاکسی-تانک-تئوری-تراژدی-تراس-

ترانزیت-ترن-ترور-تروریست-تریبون-تریکو-

کنولوژی-تکنسین-تکنیک-تلسکوپ-تلفن-

تلکس-تلگراف-تلویزیون-تمبر-تن-توالت-

تمبر-تن-توالت-توربین-توریست-تومور-

تونل-تیپ-تیراژ-تیم-جغرافی-چک-دسر-

دکترا-دکور-دکلمه-دکوراسیون-دلفین-دلیجان

دوبل-دوبله-دیابت-دیافراگم-دیالوگ-دیسک-

دیکته-دیکتاتور-دینامیت-دایناسور-دیوان-

رادیو-رادیولوژی-راکت-رز-رزرو-رژیم-رفوزه

-رکورد-رل-رماتیسم-رمان-رمانتیک-روبان-

روژ-ریتم-ریسک-زیگزاگ-ژاکت-ژله-ژل-ژن-

ژنتیک-ژورنال-ژوری-ساتن-سالاد-سالن

-سرنگ-سرم-سرویس-سری-سریال-سزارین

-سوپ-سوپاپ-سوپر-سوژه       

---------------------------------------------------------------------------------------------


معادل واژه هاي بيگانه كه به تصويب فرهنگستان زبان و ادب فارسي رسيد.


  آباژور نـورتاب/ بیوگـرافی سرگذشت،/زندگینامه،شرح حال /فانتـزی تفننی / آبونه مشـترک/  پاراگـراف بنـد/ فایل پرونجا/  آپارتمان کاشـانه/ پارلـمان مجلـس/فـرم برگه / آتلیه کارگاه / پرسـنل کارکـنان/ فریزر یخ زن / آرشـیو بایـگانی/  پروژکـتور نورافکن-فراتاب/فلاسـک دما بان  آرم نشـانه / پلمـپ مهـر و موم /92 فلـش پیکـانه /7 آسانسور آسان بر(انسان) بالابر(بار) /50 پلی کپی دسـتگاه تکثیر /93 فولکلور فرهنگ مردم /8 آکادمـی فرهنگستان /51 پمپاژ تلمبه زنی/ 94 فیش برگه/ 9 آلبـوم جنگ /52 پور سانت درصـد /95 فیلتر پالایه-پایوران /10 آنتیـک عتیـقه/ 53 تئـاتر نمایـش/ 96 کابل بافه/ 11 آیفـون آوا بر/ 54 تئـوری نظـریه/ 97 کابیـن اتاقک/ 12 اپراتـور کاربر 55/ تراس مهتابی- بهـارخواب /98 کاتالوگ فهرست-کالانما-کارنما /13 اپوزیسیون گروه مخالف/ 56 تست آزمـون 99 /کادر پیرابند/ 14 اتوبان بزرگـراه /57 تکنولوژی فن آوری /100 کارتابل کارپوشه /15 اتوبیوگرافی سرگذشت شرح حال خود /58 تکنسـین فن ورز /101 کامپیـوتر رایانه/ 16 اتوماتیـک خودکار- خود به خود/ 59 تکنیک فن 102/ کاور پوشن/ 17 اتیکـت بهـا نما 60/ تله تکست پیـام نما /103 کپسـول استوانک /18 ادیت ویرایش /61 تیـراژ شـمار- شمارگان/ 104 کپـی رونوشت- روگرفت/ 19 ارگانیزاسیون سـازمان/ 62 جکـوزی آبزن /105 کپی رایت حق نشر /20 اسـانس عطـر مایه 63/ حق التحقیق پژوهـانه /106 کریستال بلوره/ 21 اسـپری افشـانه /64 حق التدریس آمـوزانه /107 کلاسـه رده- طبقه /22 اسـتامپ جوهـر گین/ 65 دکـور آرایه 108/ کمپـوت خوشاب /23 اسـکورت همـروان/ 66 دکوراسیون 000آرایی-آرایش-آرایه گری/ 109 کوپن کالا برگ/ 24 اف اف در باز کن 67/ دسپینگ بازار شـکنی/ 110 گارانـتی ضمانت-تضمین/ 25 اکـیپ گروه مجهـز/ 68 دوپیـنگ زور افـزایی 111/ گارد پاس گان/ 26 اندیـکاتور نامـه نـما/ 69 رتوش پرداخـت/ 112 لژ جایگاه/ 27 انسـتیتو موسـسه /70 زونکـن پروندان/ 113 لوسـتر نور افشان/ 28 انیـمیشن پویا نمـایی/ 71 ژتون بهـا مهـر/ 114 لوکـس تجملی /29 اولتیمـاتوم اتمام حجت- زنهاره/ 72 سـری رشته- سلسله-مجموعه 115/ لیست فهرست-سیاهه-صورت /30 ایمـیل پیام نـگار/ 73 سـریال زنجیـره 116/ مارگارین کره نباتی/ 31 ایندکـس نمـایه /74 سـمبل نماد- رمز/ 117 ماکت نمونک /32 بادی گـارد جان پاس 75 سندیکا اتحـادیه 118 مانیفست بیانیه 33 بارکـد رمزیـنه 76 سنسور حس گر 119 مایکروویو (اجاق ) تنـد پز 34 بارم شمارک 77 سوبسیـد یارانه 120 مکانیزه ماشینی 35 باند نوار 78 سوژه موضـوع 121 موکت فرشینه 36 بروشـور دفتـرک 79 سوییت سـراچه 122 میکروفون صـدابر 37 بلـوار چارباغ 80 سیفون آب شویه 123 میکرو ریز 38 بن بها برگ 81 سینک ظرف شویی 124 میکـسر هم زن 39 بورس بها بازار 82 شارژ هزینه سرانه خدمات 125 ویلچـر چرخک 40 بوفه چینی جا 83 شیفت نوبـت 126 هارمونی هماهنگی 41 بوکس مشت زنی 84 فاز گام 127 * بالکن ایوانک-ایوانگاه 42 بولتن خبـرنامه 85 فاکتـور برگ خرید-صورت حساب 128 * کنسانتره افشرده 43 بیلان ترازنامه 86 فاکـس دورنـگار 129 * تاکسی درمی آکنده-آکنده سازی 

حق التدریس : آموزانه             پارکینگ : خودروگاه                تکنیک : شگرد

سمبل : نماد                         فرانشیز : خودپرداخت               تکنولوژی : فناوری

کلیپ : نماهنگ                     مرسی : سپاس                       فرکانس : بسامد

پاساژ : تیمچه                      عابربانک : خود پرداز               کنتور : شمارنده


علایم نگارشی

نشانه های نگارشی

اگر علایم نگارشی نباشند ، جمله ها به صورت  هدفدار خوانده نمی شوند . علایم نگارشی همانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی هستند که اگر نباشند ،  باعث بی نظمی و اخلال می شود ؛ مثلاً ، علامت نگارشی نقطه ( . )نقش ایست کامل را بازی می کند و علامت نگارشی ویرگول ( ، ) از سرعت خود بکاهید را . حال تصور کنید علامت ها را نادانسته به جای همدیگر به کار ببریم ،  چه شلم شوربایی می شود !  در کتاب های آیین نگارش معمولاً جمله ای را مثال می آورند که با علایم نگارشی به دو مفهوم کاملاً متقابل به کار رفته است  :

 

 بخشایش ؛ لازم نیست اعدامش کنید .

2 - بخشایش  لازم نیست ؛ اعدامش کنید .

نشانه های نگارشی، خواندن درست و درک مطلب متن را آسان و خطا خوانی های نوشتار را برطرف می کند. حال موارد استفاده نشانه های نگارشی را یک یک می آوریم .

نقطه(.)

نقطه، نشانه ی توقف کامل و پایان جمله ی خبری یا انشایی است که بدون فاصله پس از آخرین حرف جمله می آید و با جمله ی بعدی یک حرف  فاصله دارد. موارد کاربرد نقطه :

* در پایان جمله های خبری یا انشایی:

محمد بن زکریای رازی، کاشف الکل، در قرن چهارم می زیست.

* پس از حروفی که نشانه ی  اختصاری هستند:

ق. م. ( قبل از میلاد مسیح)

ج. ا. ا. ( جمهوری اسلامی ایران )

ویرگول (،)

ویرگول ( کاما) ، نشانه ی کوتاه ترین درنگ در تداوم جمله است رعایت درست و دقیق آن در نگارش موجب آسانی در خواندن و درک بهتر متن می شود. البتّه استفاده ی زیاد هم درست نیست.

·        برای جدا کردن بندهای کوتاه و مستقل یک جمله

·        بین دو کلمه ی مستقل که ممکن است به اشتباه به صورت اضافه خوانده شود

به نظر استاد، امیری دانشجوی باهوشی است.

·        در دوطرف بدل وعطف بیان:

·        امام خمینی ، بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، ساده می زیست .

·        به جای واو عطف (و) میان کلمه ها، عبارت ها و جمله های هم نقش و هم پایه :

او پسری خوب ، زرنگ ، پویا و مؤدب است .

*میان نام خانوادگی و نام در فهرست هایی که بر اساس ترتیب الفبایی نام خانوادگی تنظیم می شود ، مثلاً در فهرست منابع:

باوند، احمد

رستمی، فرزاد

مهرآیین، علی

·        برای جدا کردن اجزای نشانی :

ساری، سه راه جویبار، مرکز تحقیقات

نقطه ویرگول (؛)

نقطه ویرگول، نشانه ی مکثی کوتاه تر از نقطه ( توقف کامل ) و بلند تر از ویرگول ( درنگ کوتاه) ؛ موارد کاربرد آن عبارتند از :

* میان دو جمله که با هم مرتبط اند ولی میانشان حرف ربط نباشد . ممکن است دو جملۀ کوتاه ، مکمل هم یا در تقابل  با هم باشند .

برای همین هم، مدّتی است دارم فکر می کنم این قلب کوچولو را به چه کسی باید بدهم، یعنی چه کسی را باید توی قلبم جا بدهم که از همه بهتر باشد؛ …..   .

دو نقطه (:)

در جمله های مرکب، میان جمله واره ی مقدماتی وجمله واره هایی که یک موضوع را    طبقه بندی می کنند یا آن را گسترش می دهند :

فروید (1931) از دو انگیزه نوشت : یکی انگیزه ی میل به اتّحاد با دیگران و دیگری انگیزه ی خودبینانه معطوف به شادمانی .

 

* برای آغاز نقل قول مستقیم :

احسان گفت : « سرمقاله ی روزنامه را من نوشتم» .

*برای شرح و توضیح :

اعضای اوپک : ایران ، عراق ، عربستان سعودی،...

* برای تقسیم و شماره گذاری:

شرایط ثبت نام : 25 سال سن ، کارت پایان خدمت سربازی ....

* میان کلمه و معانی آن :

آخشیج : عنصر                    فراز: بلندي

* برای نشان دادن اجزای ساعت :

ساعت 15: 15: 10 [به جای ساعت ده و پانزده دقیقه و پانزده ثانیه ]

سه نقطه ()

·        حذف یا افتادگی از متن ِ نقل قول

·        آنگاه که نویسنده بخواهد از توضیح بیشتر خودداری کند.

·        نشانۀ تعلیق : به معنی ادامه دارد.... 

·        برای محرمانه نگاه داشتن نام اشخاص     آقایی  با نام........../ خانم..........

گیومه («   »):

گیومه، برای نشان نقلِ قول ، یا متمایز کردن کلمه ، عبارت یا جمله ای در نوشته به کار می رود . 

البته گیومه در زبان های فرنگی به شکل های گوناگونی است .

1- «Irani»              3- " Irani"           5- 'Irani'

2- "Irani"             4-Irani»            6- ' Irani'

* هرگونه نقلِ قول مستقیم باید درداخل گیومه قرار گیرد .

اوگفت :« .........» .

تیره / خط فاصله (-)

* برای تقسیم بندی اجزای یک گروه یا جمله :

گیرندگان رونوشت نامه :

- معاونت آموزشی

- معاونت دانشجویی

- رؤسای دانشکده ها

* برای نشان دادن ترکیب دوجزئی

مقاله ی علمی – پژوهشی

·        جمله های معترضه و تأکیدی در درون  دو خط تیره می آیند .

امام خمینی – رحمه الله علیه – وصیت نامه های با ارزشی را

·        برای نشان دادن حدّ فاصل دو عدد ( صفحات و تاریخ ها )

صص 55- 65

* به جای ً تا ً و  ً به ً برای بیان حد فاصل مکان و زمان

قطار تهران – تبریز

* در آغاز سطر مکالمه ی میان اشخاص به جای نام گوینده می آید :

- الو ! آقای شیرازی ؟

- بله ، بفرمایید.

پرانتز ( )

* برای افزودن اطلاعات اضافی و عبارات توضیحی در میانه یا پایان جمله :

خط اوستایی ( با 44 نشانه ی نوشتاری) از ساده ترین خطوط جهان است .

* در روش ارجاع درون متنی ، نشانی مرجع در داخل پرانتز می آید:

( صادقی ، 2005: 85)

* برای نشان دادن کوته نوشت های تحیت و سلام برای بزرگان دین :

حضرت رسول (ص) ،  امام حسین (ع)

دو قلاب []

* سه نقطه ی نشانه ی بخش حذف شده ، در درون دو قلاب می­آید:

در افریقای جنوبی [….] سرانجام اکثریت سیاهان حکومت را به دست گرفتند .

* توضیح ها و توصیف های نمایشنامه و دستورهای کارگردان در درون دو قلاب می آید:

* برای نشان دادن تاریخ های معادل در دو یا چند گاه­شمار:

قرن نهم هجری / پانزدهم میلادی

* برای نشان دادن سال مالی یا سال زراعی

سال 4/ 2003

* برای جدا کردن مصراع های شعر

قطره ی  باران ز ابری چکید / خجل شد چو پهنای دریا بدید

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


- جمله های زیر با دو گونه نشانه گذاری ، دو گونه خوانده و معنا می شوند . جمله ها را به دو شکل بخوانید و ویرایش کنید .

1- پس فردا به دیدارت می آیم ، منتظرم باش. // 2- نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

3- ما همه کار می کنیم تا بتوانیم زندگی سعادتمندی داشته باشیم

4- این جا آشپز خانه دارد // 5- نه هر که به قیمت مهتر به قیمت بهتر

6- پدرم هر روزنامه ای می خواند تا سرش را گرم کند