مشاعره با اشعار حافظ و...

می توانیم ،در یکی از جلسات  انشا، کار مشاعره انجام دهیم. جلسه اول به صورت ابتدایی واز روی کتاب وبه نوبت که انجام شد ،دور بعدی بدون کتاب واز حفظ وباز هم دور بعدی از تعدادی که باقی ماندند، بخواهید جلسه بعدی باتمرین حاضرشده واین قدر مشاعره کنند که مثلا از کلاس 30 نفری، 6نفر باقی بمانند .حالا ،دو گروه 3نفره رقابتی برای جلسه بعدی، بیشتر آماده می شوند.می توانید یک پرینت از همین اشعار بدهید تا شعرهایی را هم که ندارند اضافه کنند وخوب با اعضای خانواده کار کنند وآمادگی لازم را کسب کنند ومثلا در مناسبتهایی چون هفته معلم سر صف اجرا کرده وتشویق شوند.

به دانش آموزان بگویید یک دفتر مشاعره تهیه کنند و برای هر حرف الفبایی یک صفحه جابگذارند و تک بیت های ناب و اشعار برگزیده را بنویسند.

البته باید قوانینی هم برایشان وضع کنید ،تا منجر به بی نظمی نشود .مثلا شعرها را درست وبا لحن خوب وشمرده وبا احساس بخوانند ونه تند تند ودیگر این که ،شعرها تکراری نباشد. از ترانه های غیر مجاز و... نباشد. مصراع ها را جابجا نکنند مثلا برای برای حرف "چ" بخوانند 

                                  چنین گفت پیغمبر راستگوی       زگهواره تاگور دانش بجوی     

وباز برای حرف "ز" بگویند: زگهواره تا گور دانش بجوی      چنین گفت پیغمبر راستگوی 

وهر قانونی که دوست دارید وضع کرده وروی تخته بنویسید. 

اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش                حریف حجره وگرمابه و گلستان باش

اگرچه دوست به چیزی نمی خرد مارا            به عالمی نفروشیم مویی از سر دوست

امروز که در دست توام مرحمتی کن             فردا که شوم خاک، چه سود اشک ندامت

از غم هجر، مکن ناله وفریاد که دوش           زده ام فالی وفریادرسی می آید

از من جدا مشو که توام نور دیده ای            محبوب جان و مونس قلب رمیده ای

ای گل خوش نسیم من بلبل خویش را مسوز                    کز سر صدق می کند ،شب همه شب دعای تو

آن که فکرش گره از کار جهان بگشاید             گو درین کار بفرمانظری بهتر ازین

اگر پوسیده گردداستخوانم                             نگردد مهرش از جانم فراموش

آن سفرکرده که صدقافله دل همره اوست          هرکجاهست ،خدایا به سلامت دارش

ای دوست، دست حافظ ،تعویذ چشم زخمست        یارب ببینم آن را ،برگردنت حمایل

از جان بریدن آسان بود ولیکن                           از دوستان جانی ،مشکل توان بریدن

ای قصه بهشت زکویت حکایتی                           شرح جمال حور ، ز  رویت روایتی

.................................................................................................

به یاد رفتگان و دوستداران                                  موافق گشته با ابر بهاران

برسرآنم که گر زدست برآید                                 دست به کاری زنم که غصه سرآید

بهار عمر خواه ای دل وگرنه این چمن هرسال         چونسرین صدگل آرد بارو چون بلبل هزار آرد

به عنایت نظری کن که من دلشده را                    نرود بی مدد لطف تو ،کاری از پیش

بسوخت حافظ وآن یار دلنواز نگفت                      که مرهمش بفرستم چو خاطرش خستم

بیا به شام غریبان وآب دیده من بین                    بسان  باده صافی در آبگینه ی شامی

.....................................................................................................

پند حکیم عین صوابست ومحض خیر           فرخنده بخت آن که به سمع رضا شنید

پیر پیمانه کش ما که روانش خوش باد          گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان

.....................................................................................................

توبا خدای خود انداز کار ودل خوش دار           که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند

توانگرا دل درویش خود به دست آور               که مخزن  زر و گنج و درم نخواهد ماند

..........................................................................................

ثوابت باشد ای دارای خرمن                    اگر رحمت کنی بر خوشه چینی

ثنا گوی تو باشد هر گیاهی                     اگر سر چشمه    زاینده باشی

ثمر علم ،ای پسر عمل است                   ورنه تحصیل علم درد سر است

ثمری گر نکند آه ،فغان خواهم کرد            اثری گر نکند ناله دعا خواهم کرد

ثبات کوه و قرار زمین و دور سپهر            نماند ومیکده   عشق برقراربماند

ثنای حضرت عزت ،نمی توانم گفت          که ره نمی برد آنجا ،قیاس و وهم وخیال

..........................................................................................

جام می وخون دل هر یک به کسی دادند            در دایره قسمت ،اوضاع چنین باشد

جوانی شمع ره کردم که جویم زندگانی را            نجستم زندگانی را و گم کردم جوانی را 

جان رها کردیم ودر فکر تنیم                               تن بمردو در غم پیراهنیم

جور وستم هر آنچه زدنیا کشیده ایم                    از فکر روشن ودل دانا کشیده ایم

................................................................................................

چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد                      من نه آنم که صبوری کنم از چرخ فلک

چگونه سر زخجالت برآورم ،بر دوست                 که خدمتی بسزا برنیامد از دستم

چنین قفسی نه سزای چومن خوش الحانیست   روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم

چون سرآمد دولت شب های وصل                      بگذرد ایام هجران نیز هم

چون یار سر وفا ندارد                                     از دست جفای او سفر کن

چو عاشق می شدم گفتم که بردم گوهر مقصود                ندانستم که این دریا چه موج خون فشان دارد

چو نام نیک طلب می کنی، سخن این است       که در بهای سخن ،سیم وزر دریغ مدار

چرا حافظ چو می ترسیدی از هجر                          نکردی شکر ایام وصالش

.....................................................................................................

حافظ، دوام وصل میسر نمی شود                    شاهان  کم التفات  به حال گدا کنند

حافظ ،وظیفه تو دعا گفتن است وبس               در بند آن مباش که نشنید یا شنید

حافظا علم وادب ورز ،که در مجلس خاص         هر که را نیست ادب ،لایق صحبت نبود

.............................................................................................

خستگان را چو طلب باشد وقوت نبود            گر تو بیداد کنی ،شرط مروت نبود

خرم آن روز کزین منزل ویران بروم                  راحت جان طلبم ، وز پی جانان بروم

خرقه پوشی من از غایت دینداری نیست        پرده ای برسر صد عیب نهان می پوشم

..................................................................................................

دل بیمار  شد از دست ، رفیقان مددی                 تا طبیبش به سرآریم و دوایی بکنیم

دوام عیش و تنعم نه شیوه عشق است               اگر معاشر مایی بنوش نیش غمی

دریغ ودرد که در جست وجوی گنج حضور                سببی ساز خدایا که پشیمان نشود

در اوج ناز ونعمتی ای آفتاب حسن                      یا رب مباد تا به قیامت زوال تو

در ره منزل لیلی که خطرهاست درآن                   شرط اول قدم آن است که مجنون باشی 

درآرزوی  خاک در  یار، سوختیم                            یاد آور ای صبا که نکردی حمایتی

دیده ما چو به امید تو دریاست، چرا                      به تفرج گذری برلب دریا نکنی

درودی چو نور دل پارسایان                                 بدان شمع خلوتگه پارسایی

دلا چو پیر شدی حسن ونازکی مفروش                که این معامله در عالم شباب رود

دست از طلب ندارم تا کام من برآید                      یا تن رسد به جانان یا جان زتن برآید

دلا بسوز که سوز تو کارها بکند                        نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند

دلی که غیب نمایست و جام جم دارد                زخاتمی که دمی گم شود چه غم دارد

................................................................................................

ذوقی چنان ندارد بی دوست زندگانی                    بی دوست زندگانی ذوقی چنان ندارد

ذره ذره مگر از مهر تو دل بردارم                             ورنه دل برنتوان داشت به یکبار ازتو

ذره ذره ، آنچه داد از من گرفت                              دیر دانستم که گیتی رهزن است

ذات عالی اوست، باقی جمله پست                       نیست با او هیچ واودر جمله هست

.............................................................................................

رواق منظر چشم من آشیانه توست            کرم نما وفرود آ، که خانه خانه ی توست

روی تو کس ندید و هزارت رقیب هست         در غنچه ای هنوز و صدت عندلیب هست

..................................................................................................

ز هجر و وصل تو در حیرتم چه چاره کنم          نه در برابر چشمی نه غایب از نظری

زنهار تا توانی اهل نظر میازار                        دنیا وفا ندارد ای یار برگزیده 

زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت          کانکه شد کشته او نیک سرانجام افتاد

ز آستین طبیبان ،هزار خون بچکد                    گرم به تجربه دستی نهند، بردل ریش

زین سفر گر به سلامت به وطن گردم باز          نذر کردم که هم از راه به میخانه روم

.................................................................................................

ژاله برلاله است یا برگل گلاب                              یا بر آتش ،آب یا بر روت خوی

ژاله از روی لاله ،دور مکن                                     تا نسوزد زشعله بستان را 

ژاژ خاید ،ظرافت انگارد                                       هرزه گوید لطیفه پندارد

................................................................................................

سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی            دل زتنهایی به جان آمد،خدا را همدمی

سخن سر بسته گفتی با حریفان                       خدا را زین معما ،پرده بردار

سعی نا برده در این راه به جایی نرسی              مزد اگر می طلبی طاعت استاد ببر

سلامی چو بوی خوش آشنایی                         برآن مردم دیده روشنایی

سه بوسه کز دو لبت کرده ای وظیفه من               اگر ادا نکنی قرض دار من باشی

ساقی بیا که از مدد بخت کار ساز                       کامی که خواستم  زخدا،شد میسرم

.....................................................................................................

شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا               بر منتهای همت خود ،کامران شدم

شهریست پر ظریفان ، وز هر طرف نگاری           یاران صلای عشقست ،گر می کنید کاری

{شیوه چشمت فریب جنگ داشت                   ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم}

{نکته ها رفت و حکایت کس نکرد                     جانب حرمت فرو نگذاشتیم }

شاهدان در جلوه و من شرمسار کیسه ام          بار عشق ومفلسی را هر دو می باید کشید

شکر ایزد که میان من واو صلح افتاد                   حوریان ،رقص کنان ساغر شکرانه زدند

.....................................................................................................

صبر بسیار بباید ،پدر پیر فلک را                      تا دگر مادر گیتی ،چو تو فرزند بزاید

صد نامه نوشتیم وجوابی ننوشتی                   این هم که جوابی ننویسند جواب است

صدها فرشته برآن دست بوسه می زنند             کز کار خلق ،یک گره بسته وا کند

صد حیف که ما پیر جهان دیده نبودیم                روزی که رسیدیم ،به ایام جوانی

..........................................................................................

ضیافتی که درآنجا توانگران باشند                     شکنجه ایست فقیران بی بضاعت را

...........................................................................................

طی نگشته روزگار کودکی ،پیری رسید               از کتاب عمر ما فصل شباب افتاده است

طاعتی نیست پسندیده تر از خدمت خلق            دل به دست آر ومزن دست به آزار کسی

طبیبا برسر بالین من آهسته تر بنشین               که ترسم باد دامانت ،زبستر دورم اندازد

طاووس را ،جلوه بایدورفتار                                 وعندلیب را ،نغمه باید وگفتار

.......................................................................................

ظالم بمردو قاعده زشت ازو بماند                    عادل برفت و نام نکو یادگارکرد

ظالم زناتوانی ،دست از ستم بدارد                 دندان چو ریخت از گرگ، درندگی ندارد

.........................................................................................

عجیب واقعه و غریب حادثه ایست                   ان اصطبرت قتیلا وقاتلی شاکی

عجب از لطف تو ای گل که نشستی با خار       ظاهرا مصلحت وقت در آن می بینی

عجب از وفای جانان که تفقدی نفرمود             نه به نامه وپیامی نه به خامه وسلامی

.............................................................................................

غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل             شاید که چو وا بینی خیر تو درین باشد

.................................................................................................

فیض روح القدس ار باز مدد فرماید                  دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد

فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن             درد عاشق نشود به ،به مداوای حکیم

....................................................................................................

قرص خورشید در سیاهی رفت                                یونس اندر دهان ماهی رفت

قانع شده بودم زتو عمری به سلامی                    یک روز نگفتی که مرا هست غلامی

...................................................................................................

گناه، اگر چه نبود اختیار ما، حافظ                      تو بر طریق ادب باش وگو گناه منست

گر من از باغ تو یک میوه بچینم چه شود             پیش پایی به چراغ تو ببینم چه شود

گر رنج پیشت آید و گر راحت ،ای حکیم              نسبت مکن به غیر ،که اینها خدا کند

...........................................................................................

لایق نبود ،قطره به عمان بردن                         لایق نبود، زیره به کرمان بردن

لاله پرخون وپریشان سنبل است                     هر که را در باغ دیدم ،گشته نالان فراق

.....................................................................................................

میان عاشق و معشوق فرق بسیار است              چو یار ناز نماید، شما نیاز کنید

مژده دادند که بر ما گذری خواهی کرد                 نیت خیر مگردان که مبارک فالی است

میل من سوی وصال و قصد او سوی فراق           ترک کام خود گرفتم تا براید کام دوست

می ده که شیخ وحافظ و مفتی ومحتسب          چون نیک بنگری همه تزویر می کنند

مکن زغصه شکایت ،که در طریق طلب                به راحتی نرسیدآن که زحمتی نکشید

من ار چه در نظر یار ،خاکسار شدم                     رقیب نیز ،چنین محترم نخواهد ماند

ما برآریم شبی دست و دعایی بکنیم                غم هجران تو را چاره زجایی بکنیم

مگذران روز سلامت ،به ملامت حافظ             چه توقع زجهان گذران می داری

من این دو حرف نوشتم چنان که غیر ندانست                  تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی

....................................................................................................

نه فقط کاخ بزرگان همه پر رنگ وجلاست            کلبه ی ما فقرا نیز پراز مهرووفاست

نه هر صدف که فرو برد قطره باران                     درون سینه او گشت جای دردانه

.....................................................................................................

ورهنری داری وهفتادعیب                            دوست نبیند بجز آن یک هنر

وادی عشق ،بسی دور ودراز است ولی          طی شود جاده صدساله به آهی ،گاهی

...................................................................................................

هر تار موی حافظ در دست یار شوخیست         مشکل توان نشستن در این دیار باری

هجو اگر گفت حسودی ورفیقی رنجید              گو تو خوش باش که ماگوش به احمق نکنیم

هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست    ورنه تشریف تو بربالای کس کوتاه نیست

همای برج سعادت به دام ما افتد                     اگر تو را گذری بر مقام ما افتد

................................................................................................

 یار بفرما به سرایم ، یا بفرما به  سر  آیم          غرضم وصل تو باشد چه تو آیی چه من آیم

  یاد باد آن که زما    وقت سفر یاد نکرد                   به وداعی ،دل غم دیده ی ما شاد نکرد

برخی شعرهای خیرمقدم وجلسات انجمن و......

برخی اوقات که جلساتی در مدرسه یا... برگزار می گردد وقراراست که مهمانانی هم برای سخنرانی ،تشریف فرما شوند، چنانچه بخواهیم متن خیرمقدمی بنویسیم  معمولا چون کارها ی زیادی هم داریم همان لحظه ،متنی به خاطرمان نمی رسد بهتر است چیزهایی را آماده داشته باشیم. واین هم نمونه هایی: 

با نگاهی که در آن شوق برآرد فریاد           

 با سلامی که درآن نور ببارد لبخند

دست یکدیگر را بفشاریم به مهر

جام دلهامان را    مالامال از یاری ،غمخواری

بسپاریم به هم        بسراییم به آواز بلند       

شادی روی تو    ای دیده به دیدار تو شاد

باغ جانت همه وقت از اثر صحبت دوست

تازه    عطرافشان     گل باران باد.

...........................................................................

حضورمجلس انس است ودوستان جمعند      وان یکاد بخوانید ودر فراز کنید

.......................................................................................

مرحبا طایر فرخ پی فرخنده پیام          خیرمقدم  ،چه خبر ؟ یارکجا  ؟دوست کدام

.....................................................................................

همای برج سعادت به دام ما افتد       اگر تورا گذری برمقام ما افتد

.......................................................................................

قدم بردیده ام بگذار ،تاعمرابد یابی                 بود چون ساق گل در آب، گل بسیارمی ماند

.....................................................................................................

مژده دادند که برما گذری خواهی کرد            نیت خیرمگردان که مبارک فالی است

..................................................................................................

رواق منظر چشم من آشیانه ی توست           کرم نما وفرودآ که خانه خانه ی توست.

.................................................................................................

خوشا دمی که درآیی و گویمت به سلامت         قدمت خیر قدوم نزلت خیرمقامی

...................................................................................................

رسیدن گل ونسرین به خیروخوبی باد          بنفشه شاد وخوش آمد ، سمن صفاآورد

....................................................................................................

زدر ،درآ وشبستان ما منور کن                دماغ مجلس روحانیان ،معطرکن

........................................................................................................

سر ارادت ما وآستان حضرت دوست             که هر چه برسر ما می رود ،ارادت اوست

..............................................................................................

سلامی چو بوی خوش آشنایی             برآن مردم دیده ی روشنایی

...........................................................................................

مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید        که ز انفاس خوشش ،بوی کسی می آید

.............................................................................................

از هر چه بگذری ،سخن دوست خوشتر است          پیغام آشنا ، نفس روح پرور است

..................................................................................................

یا رب از ابرهدایت ،برسان بارانی              پیشتر زانکه چو گردی زمیان برخیزم

.....................................................................................................

نسیم صبح سعادت ،به آن نشان که تودانی        گذر به کوی فلان کن ، درآن زمان که تو دانی

....................................................................................................

صباح الخیر زد بلبل ،کجایی ساقیا برخیز        که غوغا می کند در سر ،خروش چنگ دوشینم

.....................................................................................................

خوش دولتی است خرم و خوش خسروی کریم         یارب زچشم زخم زمانش نگاه دار

.....................................................................................................

آمد بهار و سبزه وروز جدید عید           بلبل سرود ، نغمه ی ایامکم سعید 

.....................................................................................................

غرض ز انجمن و اجتماع جمع قواست         چرا که قطره ،چو شد متصل به هم ،دریاست

.....................................................................................................

قطره گر متصل به دریاشد           تو دگر قطره اش مخوان ،دریاست

.......................................................................................................

تلخی عمر بشر ،حاصل بی تجربگی است        مرد را جز ثمر تجربه دانا نکند

.....................................................................................................

سرت سبز و دلت خوش باد ،جاوید

............................................

ساقیا آمدن عید مبارک بادا

از متن های خوانده شده ،  برای شروع کلاس ادبیات

"زندگی در حاشیه"       از مرحوم قیصر امین پور

ما حاشيه نشين هستيم/مادرم مي گويد : پدرت هم حاشيه نشين بود ،در حاشيه به دنيا آمد ، در حاشيه جان كند و در حاشيه مرد / من هم در حاشيه به دنيا آمده ام/ ولي نمي خواهم در حاشيه بميرم /برادرم در حاشيه بيمارستان مرد /خواهرم هميشه مريض است،هميشه گريه مي كند گاهي در حاشيه گريه ،كمي هم مي خندد/مادرم مي گويد :سرنوشت ما را هم ،در حاشيه صفحه تقدير نوشته اند/و هر شب ،ستاره بخت مرا كه در حاشيه آسمان سوسو مي زند ،به من نشان مي دهد/ ولي من مي گويم:اين ستاره من نيست/ من در حاشيه به دنيا آمدم / در حاشيه بازي كردم/ من در حاشيه بزرگ شدم و به مدرسه رفتم/در مدرسه گفتند:جا نداريم/ مادرم گريه كرد،مدير مدرسه گفت : آقاي ناظم ،اسمش را در حاشيه دفتر بنويس تا ببينيم/ من در حاشيه روز به مدرسه شبانه مي روم/ در حاشيه كلاس مي نشينم/ در حاشيه مدرسه مي نشينم و توپ بازي بچه ها  را تماشا مي كنم چون لباسم همرنگ بچه ها نيست/ من روزها در حاشيه خيابان ،كار مي كنم و بعضي شبها در حاشيه پياده رو مي خوابم/ من پاييز كار مي كنم،زمستان كار مي كنم،بهار كار مي كنم،تابستان كار مي كنم و در حاشيه كار، زندگي مي كنم/من در حاشيه شهر، زندگي مي كنم/زندگي در حاشيه زمين ،خيلي سخت است / من حاشيه نشين هستم/ ولي معني كلمه حاشيه را نمي دانم/ از معلم پرسيدم:حاشيه يعني چه؟/گفت:حاشيه يعني قسمت كناره هر چيز، مثل كناره لباس يا كتاب ،يا مثل حاشيه شهر كه زباله ها را در آن مي ريزند/من گفتم:مگر آدمها زباله هستند كه بعضي از آنها را در حاشيه شهر ريختند؟/معلم چيزي نگفت/من حاشيه نشين هستم/به مسجد مي روم/من قرآن خواندن را ياد گرفته ام.قرآن كتاب خوبي است /قرآن حاشيه ندارد/هيچ كلمه اي را در  حاشيه آن ننوشته اند/من قرآن را دوست دارم/همه چيز بايد مثل قرآن باشد.

نکاتی در داستان نویسی

 1- خدا محوری : حضور خدا در همه جای داستان و منشا خیر بودن.

  2- عبرت انگیزی :" لقد کان فی قصصهم عبرة لاولی الالباب  "

  3- کشش ،جذابیت وگیرایی.

  4- طبیعی ومنطقی بودن وقابل قبول بودن روال داستان.(قابل باور بودن)

  5- گزیده گویی : حاشیه روی زیاد نداشته باشدوبه مسائل فرعی زیاد پرداخته نشود.

  6-زبان قصه متناسب با گروه وقشر خواننده باشد.

  7- عفت قلم را رعایت کرده وحرف های غیر اخلاقی ننویسندکه زشت وموهن باشد وتقوا را در نوشتن هم رعایت کنند.

 8-با مسائل داستان ،ریشه ای برخورد کنند نه سطحی.

 9- یکدست بودن نوشته وهماهنگی وارتباط دقیق بین تمام اجزای قصه ،مهم است.

 10- نثر را از خشکی وبی روحی درآورده واز آرایه های ادبی وضرب المثل و... کمک گرفته شود.

 11-انتخاب واژه های خوب وکلیدی .

12-معروف است که در داستان سه تا  "ک"  را باید در نظر گرفت و به کار بردتا خوب از آب در آید.

آن سه تا کاف "کی ،کجا،کی "یعنی چه کسی ،چه زمانی و در چه مکانی این اتفاقات افتاد؟

چگونگی مطالعه ی یک دانش آموز درس خوان

وقتی از یکی از دانش آموزان ممتاز درسی، خواستم چگونگی مطالعه ودرس خواندنش را برای بچه ها توضیح دهد وراهنمایی شان کند،این گونه توضیح داد.

1-    1- اول از همه اعتقاد به توانایی ام پیدا می کنم.بعد مسئله ی تغذیه ،ورزش ،خواب واستراحت،پیاده روی سریع قبل از امتحان و اکسیژن دهی به مغز را هم مد نظر دارم.      

2-   2-قبل از تدریس معلم، متن را می خوانم ویاد داشت برداری می کنم

      (درصفحه ی سمت راست)و سمت چپ را برای یادداشت های کلاس می گذارم.

3 -هنگام مطالعه ،نکات اصلی را در یک طرف صفحه ونکات فرعی را در یک طرف ونمودارها ونقشه ها وتصاویر وفرمول ها وسوالات و...را در صفحه ی دیگری می نویسم.

4-ابتدا یک دور فقط روخوانی سریع انجام می دهم. وفقط جاهای مورد نظر را با مداد یک تیک می زنم. نه

ماژیک کشی و...واگر مهم تر بود دوتا تیک وسعی می کنم دروس را برای دیگران یا خودم بازگو کنم.

پیدا کردن وثبت جملات کلیدی ومهم هم  مفیداست.

5-مقدمه های هر کتابی را می خوانم ،چون برایم مهم است.

6- برای فهمیدن می خوانم نه برای حفظ کردن وخودم را عادت به دقیق بودن می دهم. مثلا رنگ

دیوارهای...شماره پلاک ماشین....پرده های ....که این به تقویت حافظه ام کمک می کند.  

7-در حین خواندن هم کمی می نویسم (نه دوباره نویسی بلکه چکیده واستنتاج)

می توانیم روی کارت بنویسیم(فلش کارت 13/8)وخواندن فلش کارت در فواصل بین دو کلاس یا سر

ایستگاه اتوبوس و...که بهتر است همیشه همراهمان باشد .

8- برای بهبود بخشیدن درک وفهم وسرعت بهتر ،با مداد یا...خط بردن مفید است.

9- در نظر گرفتن وقت برای امتحان وتقسیم وقت وبا فاصله ،چند بار خواندن درسها مفید است.

به مرور ،عادت هم می کنیم.

10-اطلاعات را طبقه بندی می کنم ،تا بهتر مسیر حوادث را تعقیب کنم.

11-مطالب درسی را در خیالم، تصویری می کنم. مثلابرای درسهای تاریخ ،جغرافیا وعلوم و... منظره

ها،صداها،حتی طعم وبوها را در خیالم حس می کنم وهمه را به صورت داستانی از نظر می گذرانم.

چون معمولا ذهن، تصاویر واشکال را ثبت می کند نه کلمات را. ساخت تصویر ذهنی، حتی اگر مضحک تر

باشد بهتر است.  

12-من سعی می کنم به جای 6ساعت پشت سرهم درس خواندن ،6جلسه ی یک ساعته درس

بخوانم. تا با تکرار وتمرین ویاد آوری در حافظه یلند مدتم ،باقی بماند،نه کوتاه مدت باشد.می توانیم

 نمونه سوالات سالهای قبل را هم بررسی کنیم.

13-وقتی در سوالات تستی گفته می شود ..........صحیح نمی باشد ویا ..............بجز ...........صحیح

است.خوب دقت می کنم که گیج نشوم.

14-سوالاتی که بیشترین نمره را دارند یا آسان تر هستند اول پاسخ می دهم.

15- به سوالات دقت می کنم که چه خواسته است؟

 (تعریف کنید-مثال بزنید-مقایسه کنید-نشان دهید-علامت بزنید-وصل کنیدو...)

16-برگه تصحیح شده معلم را باز هم بررسی می کنم به هر حال معلم هم ممکن الخطاست.

17-پس از تصحیح وبررسی معلم،اگر سوالی را اشتباه پاسخ داده بودم ،جواب صحیح را برای خودم

می نویسم ویاد آوری می کنم تا تکرار نشود. وسعی می کنم در پاسخگویی عجله نکنم .

تکالیفم را همیشه انجام دهم وغیبت نداشته باشم وبی نظم نباشم.

انشای گفت وگویی خیالی با شاعران و...

در این جلسه، بچه هاگفت وگویی خیالی با یک شاعر یا نویسنده براساس زندگی ایشان، نوشتند.

 یعنی خودشان سوال کردند و خودشان هم پاسخ دادند.(تلفیق تاریخ ادبیات وانشا).

  نمونه ای از سوالات: 

           1- لطفا اول از خودتان وتولدتان برای ما بگویید................

2-           2-  از چه زمانی شعر گفتن را شروع کردید؟...................

  3-شعر ....را چه موقع وکجا سرودید؟..................

  4-به جز طبیعت زیبای اطراف ،دیگر چه چیزها یا کسانی در شعرهای شما تاثیر

  داشتند؟.........................

         5-چرا این تخلص را انتخاب کردید؟....................................

         6-فکر می کردید که یک روز شاعر معروفی بشوید؟..................

         7-به نظر شما ،بچه ها برای رشد استعداد های خودشان چه کار می توانند انجام

          دهند؟......................................................

          8 -از روز های درس ومدرسه بگویید.............................

          9-غیر از نویسندگی وشاعری چه کارهایی انجام داده اید؟.....

         10-از خانواده تان بگویید واین که چند فرزند دارید؟..............

           از حضور شما در این گفت وگو ممنونیم. لطف کردید. 

انشا با عبارت های عامیانه

با عبارت هایی که عامیانه واتباع هستند ،متن یا شعری طنز بنویسید.

مثال: بچه مچه- دری وری – دکتر مکتر- ریزه میزه- شلوغ پلوغ- اثاث مثاث- هله هوله- راست وریس-

کج وکوله- آش ولاش- پرت وپلا- پول وپله- تته پته- خرت وپرت- لب ولوچه- هیچ وپوچ- دک وپوز- قال ومقال-

رک وراست- در تب وتاب- سوت وکور- جمع وجور- تق و لق .

خلاصه نویسی

همیشه بهتر است که کلاسمان را با سوال وپرسش آغاز کنیم.تا اندیشیدن را بیاموزیم نه اندیشه ها را. 

چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

خلاصه نویسی چه کاربردها وفایده هایی دارد؟

آیا می توان در خلاصه نویسی، مترادف ها وبدل ها را حذف کنیم؟دیگر چه چیزهایی قابل حذف است؟

 این سوالها را در جمع کلاس مطرح کرده وپاسخ های دانش آموزان را روی تخته بنویسید.

 مطالب زیر ، پاسخ های دانش آموزان من است.

خلاصه نویسی در زندگی ما کاربرد زیادی دارد. مخصوصا برای دانش آموزان وکسانی که درس

می خوانند. آن ها فرصت یادداشت برداری از تمامی سخنان معلم یا استاد خود را ندارندو لازم است

که خلاصه آن را بنویسند.خلاصه نویسی ، صرفه جویی در زمان ویادگیری عمیق را به همراه دارد.

برای این کار به نکات مهمی باید توجه کنیم.

1-در خلاصه کردن ،هیچ یک از مطالب اصلی را نباید حذف کنیم وبرای این کار لازم است هنگام خواندن نوشته ها زیر مطالب مهم خط بکشیم.

2- قسمت های غیر لازم وتکراری مطلب را حذف می کنیم.

3-اگر مطلب ،درباره ی اعتقادات ویاموضوع های عرفانی ،فلسفی ، اجتماعی و.......باشد ، باید ابتدا به

دقت آن را بخوانیم تا مطمئن شویم که منظور نویسنده را کامل فهمیده ایم وسپس آن را خلاصه کنیم

واگر داستان بود ،نباید مسیر ومحور اصلی داستان تغییر کند.

4- برای خلاصه نویسی در نوشته های طولانی ،بهترین راه این است که بخش بخش ، ودر صورت لزوم

هرصفحه را جداجدابخوانیم وخلاصه کنیم.

5-در خلاصه نویسی ،باید پیوستگی مطالب را رعایت کنیم تا منظور اصلی نویسنده را دریابیم.

سپس با رعایت قوانین درست نویسی مطلب را خلاصه کنیم.  

6-اگر بخواهیم اصل جمله یا نوشته نویسنده را در خلاصه خود بیاوریم،بایدآن را داخل گیومه "   "

قراردهیم.

حالا برای تمرین بیشتر می توانیدیک نوشته یا قسمتی از کتاب یا روزنامه را روبروی

خود گذاشته وخلاصه کنید.

1- اول یک نگاه کلی به مطلب بیندازید.2- ببینید چه سوال هایی درباره آن به نظر می رسد.

3- بار دیگر از ابتدا شروع کنید وبادقت تا انتهای مطلب را بخوانید.4-هرجمله را که می خوانید

درباره اش فکرکنید.

هرچه شما در کار عنوان گذاری ،تهیه رئوس مطالب ونوشتن خلاصه ، مهارت بیشتری پیدا کنید،

هم بهتر از عهده مطالعه کردن برمی آیید وهم راحت تر می توانید از پس امتحان های تشریحی برآیید.   

طرز تدوین نشریه دانش آموزی

در ابتدای هرسال ،به دانش آموزان می گویم که گروهی، نشریه درست کنند واین طور توضیح می دهم.

الف) در صفحه اول ،شناسنامه نشریه را بنویسید. به این صورت:

صاحب امتیاز : مثلا نام آموزشگاه     مدیر مسئول: ..............           طراح گرافیک:(امور هنری)........

سردبیر:.....................                عکاس ونقاش:.................        گزارشگر وخبرنگار:..............

مشاور تصویرگر:.............              صفحه آرا:........................       ویراستار:................

هیئت تحریریه یا گروه نگارش...................

وسپس کار هر یک را توضیح می دهم.

مثلا کار صفحه آرا 1- انتخاب حاشیه برای نشریه 2- فهرست مناسب وخلاقانه با شماره صفحات

3- قراردادن عکس ها و نقاشی ها ،در بین مطالب مربوطه 4- چگونگی واندازه کادرها ونوع خط 5- طرح

زمینه وزیر نوشته های آن که در هر صفحه کم رنگ ودرشت تکرار می شود. 6- رنگ صفحات وشماره

صفحات – ثبت زیر نویس های هر صفحه 7- طرح رو و پشت نشریه و یک به نام خدای زیبا برای صفحه اول

در پایین نشانی دفتر نشریه به همراه تلفن ها ودورنگار وصندوق پستی ونیز شمارگان نشریه.

ب)حالا وقت آن رسیده است که نامی برای آن انتخاب کنید.

بله یک نام مناسب برای این ماهنامه یا هفته نامه . مثلا : کیمیا- اندیشه های سبز- دخترانه-

نسیم بهشت- روزگار مدرسه- کبوترانه و....

پ)تایپ شده یا خوش خط باشد.    ت)فهرست آن به همراه شماره صفحات بخورد. ث)مقدمه یا سرمقاله داشته باشد.    ج)بخشی را با عنوان تلاشگران ماه همراه با عکس بچه ها در نظر بگیرند. در مورد شرکت در نمازهای جماعت، درسی یا شرکت در مسابقات وکسب رتبه های برتر   چ) بخش جدول که می توانند با ابتکار خود یا بسته به مناسبت های ماه ، خودشان طراحی کرده وسوال هم طرح کنند.    ح) بخش معرفی تازه ها که می تواند به معرفی شخصیت های جدیدیا مهم ،یا سایت های مختلف یا معرفی کتاب های خوب یا اختراعات واکتشافات نو بپردازد.   خ) بخش کاریکاتور یا کاریکلماتور.   د) بخش ورزشی که می تواند به معرفی ورزشهای جدید یا محلی  یا ابتکاری بپردازد.   ذ) بخش سرگرمی   ر) بخش سخنان سبز  یا  احادیث جالب   ز)بخش تغذیه وآشپزی   س) بخش دخترانه   ش) بخش مذهبی ،مثلا به معرفی بیشتر امام زمان ونشانه های ظهور یا روایات جالب می پر دازد.   ص) بخش مصاحبه وگفت وگو  که می تواند خیالی یا واقعی باشد. مثلا مصاحبه با یک دبیر یا کسی که شغل خاصی هم دارد. یا مصاحبه ی طنز وهر چیزی.  ض) بخش مهارت های زندگی. ط) بخش نکات خانه داری  ظ) بخش متون آزاد (هرچه می خواهد دل تنگت بگو)      ع) بخش حکایات که می تواند حکایت های کوتاه تاریخی یا ادبی و... باشد.      غ) بخش معماهای قرآنی یا معماهای ریاضی.   ف) بخش اشعار زیبا.    ق) بخش مسائل روز    ک) بخش آیا می دانید؟

گ) می تواند این نشریه ، یک نشریه موضوعی باشد. مثلا با توجه به مناسبت های هرماه یا فصل ،مطالب جمع آوری شود.یا این که مطالب متنوع وخارج از درس باشد ویا فقط ،مربوط به یک درس خاص ،مثلا جغرافی ،زبان و... باشد.

ل) هر بخش ،نصف صفحه یا یک صفحه را بیشتر نگیردویک حداقل وحد اکثری ،درنظر گرفته شود.

م) قبل ازدریافت پرینت کامل ، یک چک پرینت گرفته شده وویرایش صورت گیرد. می توان پرینت رنگی یا فتوکپی رنگی هم گرفت اما هزینه اش کمی بیشتر است.

ن) کل کلاس می توانند یک نشریه داشته باشند یا به گروه های کوچک تر تقسیم شوند. مدیر مسئول ،تمام مطالب جمع آوری شده از بچه ها را گرفته ودر پوشه ای نگهداری می کند تا به موقع از آن استفاده کند. در پایان، مهلت قطعی ارائه  نشریه، به دبیر اعلام می گردد.   

و) حالا این نشریه زیبا را می توانند ،در مدرسه خود واطراف ، به معرض فروش بگذارند.

نام کتاب های  هوشنگ مرادی کرمانی در انشای بچه ها.

1-شما که غریبه نیستید،چکمه را در می آورم. پلو خورش را که می خورم ، سرم را که روی نازبالش می گذارم. قصه های مجید را می خوانم که مثل مربای شیرین  است. مثل نان از تنور در آمده، داغ ودل پذیر. وقتی قصه ای از تو نمی خوانم مثل کبوتر توی کوزه ام، اسیر. هوش واستعداد تو را دگر که دارد؟دست ما کوتاه وخرما بر نخیل، چشمک می زند.

..........................................................................

2-مشت برپوست می زند، کبوتر توی کوزه. دلش می خواهد توی قصه های مجید باشد تا بتواند پرواز کند. شاید بخواهد شبی مهمان مامان باشد تا مامان برایش پلو خورش بپزدو بعد هم روی ناز بالش بخوابد. تو لبخند اناری که آثارت مثل شب چهارده می درخشد.تنور زندگی ات روشن باد،باباهوشنگ. 

تبدیل جمله های زبانی به ادبی وبالعکس

جمله های زبانی زیر را به ادبی تبدیل کنید.

 درفصل پاییز، برگ ها،یکی یکی روی زمین می افتند................................

 امروز ،خورشید گرفتگی روی داد..........................................................

 بالاخره ،به موفقیت رسیدیم..............................................................

 بوی بد سیگار ،در فضای اتاق پیچید.....................................................

  ماه ،نمایان شد...........................................................................

 از نم باران ،کوچه خیس شد..............................................................

  محله ما ،ساکت وخلوت است...................................................

  هوا گرم شد...........................................................................

 با شکفته شدن غنچه ها ،بهار فرا رسید.........................................                          

حالا جمله های ادبی را ،به زبانی تبدیل کنید.

 1- باد پاییزی ،هوهوکنان ،مرگ برگ را خبر می دهد.   

2- ماه ،پریده رنگ ومهتابی ،غمگنانه نقاب ابری را،روی صورت زیبایش کشید.

3-بهار آمد و فرش زمردین خود را ،گسترانید.

4- شک و تردید ،در وجودش ریشه دوانده بود.

5-ابر رویاها ، جای خود را ،در آسمان زندگی ام باز کرده بودند.

6-گل خورشید، شکفت.

7- شب ،پاورچین پاورچین می رفت ، گویا به اندازه کافی ،خستگی در کرده بود.

8- کلمات ،مثل رگبار مسلسل ، از دهانش ،بیرون می ریخت.

9- سیل حرف ها بود که، از دهانش طغیان می کرد.

10-عقربه ساعت ،انگار عجله ای برای حرکت نداشت.  

11-سال ها،به سرعت برق وباد در گذر بودند. 

12-آفتاب عمر میرزا ،به لب بام رسید. 

انشای تخیلی

فکر کنید از منطقه ای غار مانند وارد عمق زمین شده اید. دراین سفر ،(سفر به

اعماق زمین) چه چیزهایی می بینید؟می توانید از گروه واژه های کلیدی زیر هم

بهره مند شوید:

( موجودات عجیب با توصیف شکل-فرمانروا وحاکمشان- نوع صداها وصحبت ها

 ولهجه هایشان-اسامی ،غذاها وچگونگی ورود وخروج از زمین-خاطرات

 وخطرات سفر زمینی- نوع آب وهوای آن –منظره ها وگیاهان،رودخانه ها

وکوه وارتفاعات و...

بوهای مختلف- توصیف ترس وفرار یا هیجانات دیگردستگیری به دست

موجودات عجیب- -جنگ ها –جشن ها –دوستان جدید–اختراعات آن موجودات-

منابع ومعادن زیرزمین- مدل کلبه های زیرزمینی-مدل کوههای آتش فشانی

آن سرزمین وکشیدن تصاویر داستان خیالی.

امثال موزون در ادب فارسی

نخندد زمین ،تانگرید هوا                       فردوسی

من از بیگانگان هرگز ننالم          که با من هر چه کرد آن آشناکرد.    حافظ

مصیبت بود ،پیری ونیستی.                      فردوسی

مرغ زیرک چون به دام افتد ،تحمل بایدش.

گهی برفراز وگهی برنشیب       گهی پشت برزین گهی پشت به زین. فردوسی

گل بود وبه سبزه نیز، آراسته شد.               عمعق بخارایی

گرگ بیند دنبه ،اندر خواب خویش               مولوی

گر گدا کاهل بود ،تقصیر صاحبخانه چیست؟     حافظ 

کی شناسد طفل ،قدر سیلی استادرا ؟               ظهیر فاریابی

کند هم جنس ،با هم جنس پرواز                    نظامی 

کشتی شکسته ، باد مخالف ، کناره دور.          قاآنی

قدر نان را ،گرسنه می داند.

عرق سعی ،محال است به جایی نرسد.             سالک قزوینی

سبزه پامال است ،در زیر درخت میوه دار.   

زما بگذر،شتر دیدی، ندیدی.                          بابا طاهر عریان همدانی

زدی ضربتی ، ضربتی نوش کن.  

ریش وقیچی ،هر دو در دست شماست.

دندان کرم خورده ،علاجش کشیدن است.           صابر همدانی

دماغش گر بگیری ، جان ندارد.

در خانه اگر کس است ،یک حرف بس است.

خفته را خفته ،کی کند بیدار؟                    سعدی  و  سنایی

چه برسر کلاه و چه سردر کلاه.               اخگر

چو شصت آمد، شکست آمد به دیوار.           نظامی

پیش گوساله ،نشاید که تو قرآن خوانی.          ناصر خسرو.

پروانه پر سوخته ،محتاج کفن نیست.

آسایش کارگر ،زکار است.                        پروین اعتصامی

آدمیزاده اگر بی ادب است ،آدم نیست.

آب در ظرف سفالین ،می شود بسیار سرد.       بیدل

آب دریا ،در مذاق ماهی دریا خوش است.        صائب تبریزی

1-  به دانش آموزان بگوییید ،لطفا گروهی یکی دو مرتبه این ضرب المثل های شعری را خوانده ومرور کنند.سپس داستانی بنویسندکه 3-4 مورد از این ها در داستان به کار رفته باشدو ضرب المثل ها را رنگی کنند.

2-  گروهی ،آلبوم تصاویر ونقاشی های امثال موزون در ادب فارسی را بکشند وبیاورند. 

3-مصرع جاافتاده این ضرب المثل های شعری رافی البداهه  از خودشان بنویسند.

زبان سرخ، سر   سبز می دهد بر باد............................................

..................................................علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

.............................................چرا عاقل کند کاری ،که باز آرد پشیمانی

آنچه خوبان همه دارند، تو تنها داری...............................................

....................................................گل بود وبه سبزه نیز آراسته شد

..............................................از دوست یک اشارت ،از ما به سر دویدن

با آل علی هر که درافتاد ،ورافتاد.....................................................

ضرب المثل های  خارجی، برای فصل8 ، ادبیات جهان ( قسمت 2)

میخ می تواند نعل را نجات دهد. نعل می تواند اسب را نجات دهد.اسب می تواند سوار را نجات 

دهد و سوار می تواند مملکتی را نجات دهد.       (ترکی)

مورد اعتماد همه باش ،ولی به کسی اعتماد نکن.              (انگلیسی)

در یک شرط بندی، دو نفر شریکند. یک احمق ویک دزد.   (انگلیسی)

فقیر کسی نیست که کم دارد ،بلکه کسی است که خواهش هایش زیاد است. (فرانسوی)

برای مورچه ،چند قطره باران سیل است.   (فیجی)

عمارت بزرگ را، از سایه اش ومرد بزرگ را ،از سخنانش می توان شناخت.  (چینی)

وقتی که با دوستانت دعوا می کنی ،خواهی فهمید ،چقدر از اسرارت باخبرند؟ (امریکایی)

گذشت زمان ،سوهان بی صداست. (ایتالیایی)

خوب آن است که ،پایانش به خوبی ختم شود. (شیلیایی)

مردی که لبخند برصورت ندارد،نباید دکان باز کند. (اندونزی)

کسی که فقط به کمک چشم دیگران می بیند، گول می خورد.      (فرانسوی)

کالاهایی که زیاد در معرض تماشایند، رنگ خود را از دست می دهند. ( برزیلی)

حسابها وطلب های کهنه ،جدال های جدید به وجود می آورد.   (فرانسوی)

مرغان با تجربه را ،نمی توان با دانه به دام آورد. (انگلیسی)

ممکن است که گرگ ،دندان ها یش را از دست بدهد، اما هرگز طبیعتش را از دست

 نخواهد داد.     (ایتالیایی)

اشتباهات پزشک را ،خاک می پوشاند.   (لهستانی)

رازت را،اگر به مرد لال بسپاری ، به سخن گفتن خواهد پرداخت.    (سنگاپوری)

مرده ، بهترین فرد خانواده خویش است.      (مصری)

مرغی دلیر است که ،کنار گربه لانه سازد.    (هندی )

یک همسا یه  نزدیک ، بهتر از یک برادر دور در وقت تنگنا ست. (نروژی)

تجربه ،شانه ای است که ، طبیعت ، زمانی به ما می دهد که کچل شده ایم.  (بلژیکی)

تاوقتی در رودخا نه هستی ،به بچه های تمساح ،توهین نکن.       (تانزانیایی)

افتادن در گل ولای ،ننگ نیست،ننگ آن است که همان جا بمانی.   (آلما نی)

شعر رپ نویسی ، در کلاس انشا

 رپ ،در واقع یک نوع موسیقی اعتراض آمیز خیابانی است واز میان موسیقی سیاه پوستان فقیر ،متولد شد

این موسیقی ،از پیش پا افتاده ترین سهل ترین وخیابانی ترین کلمات ،استفاده می کندوبه موضوعاتی از جمله

اختلاف طبقاتی ،ریاکاری  و بحرانهای سیاسی می پردازد کلام آن اگرچه قافیه هایی ضعیف دارداما با همین سادگی خود می کوشدمعنایی دیگر از زندگی اجتماعی را به ما یاد آوری کند

دانش آموزان عزیز ،اگر می خواهید شعر رپ بنویسید، مراقب باشید چیزی بنویسید که ،خدا پیغمبر بپسندند .انسان ها را دچار فساد وابتذال وپستی وشهوت نکندوتاثیر گذاری مثبت داشته باشد وروح شما را با معنویت صفا دهد وبه حقیقت رهنمون کند

 چون و قتی از شما خواسته بودم که بحر طویل بنویسید عده ای رپ نوشته بودید

:واما ذکر برخی نکات در این باره 

مطالعه لغت نامه:درست است  که می گویند کسی لغت نامه را نمی خواند ولی من می گویم ،بخوانیدچون برای یافتن قافیه این از بهترین راه هاست                                       

با خبر بودن از دور وبر: کسانی که تکست اجتماعی می نویسند ،باید بدانند دور و برشان چه می گذرد ،که در هر زمانی بتوانند مناسب با آن زمان،تکست بنویسند                         

گوش کردن به آهنگ دیگران:اگر زیاد به آهنگ های بقیه گوش بدهی ،می فهمی که کار خودت قوی است یا ضعیف و در مورد دیس ها هم هر که قوی تراست دیس کنی در ضمن این کار به تکراری نشدن تکست هم کمک می کند مثلا ممکن است تو یک شعری را بنویسی ،ولی قبلا یکی آن راخوانده پس سعی کن همیشه آهنگ گوش کنی                                

نوشتن از روی داستان:اگر قصد داری ،لاو یا پارتی بنویسی ،بهترین کار ،نوشتن از روی یک داستان است مثلا می گویی ، من دلم برای تو تنگ شده چند وقتیه ندیدمت... بعد اینو شعرش کنی                                                  

ساختن تکست از روی آهنگ:اگر یک آهنگ(بیت)خوب داشته باشی ،می توانی همراه اون تکستت را بنویسی که نیازی هم به ساختن آهنگ نباشد و مستقیم بشود رویش بخوانی              

قافیه در رپ  :                                                       


قافیه یکی از مهم ترین عناصر شعر در زبان فارسی و همین طور رپ است و شعر بدون قافیه یا شعر نو جذابیت زیادی ندارد چون قدرت و توانایی شاعر فقط در شعر قا فیه دار معنا دار می شود،

حال که فهمیدید قافیه چه عنصر مهمی است با ما همراه باشید تا شما را با انواع قافیه

در شعر رپ آشنا کنیم
معمولا مثنوی مشهور ترین و پر کاربرد ترین نوع قا فیه است که در بیشتر رپ ها از این قافیه استفاده می شود در این قافیه هر بیت قافیه جداگانه دارد. شاهنامه ی فردوسی هم دارای همین قافیه است برای مثال

این جا ایرانه یک گربه ی ۷۰۰۰ساله         که زندست تاوقتی که نفت خام داره

در شعر های دیگر ،از قافیه هایی مانند قصیده ،غزل ،قطعه ،دو بیتی ،چهار پاره و...استفاده می شود که می توانید نوع آن ها را از دبیر های ادبیات بپرسید.زیرا این قافیه ها با شعر های فارسی مشترک اند

اینک قافیه های مخصوص شعر رپ

در این نوع قافیه ،که نسبتا پر کاربرد است قافیه پشت سر هم تکرار می شود و قافیه تغییر نمی کند.

تو هم گوش کن مثل بقیه آدما وایستا          حالا همه از خودشون فراریند وایستا

در این قافیه که سخت ترین نوع قافیه است قافیه پشت سر هم تکرار می شود.

اکثرمنطقه هستم من البته ازمنه عکسای برسر سردر پس اگه هستمه بکسم که نزدمه اسلحه دستمه...

نوعی قافیه هم وجود دارد که به آن قافیه گفته نمی شود ولی ما آن را هم جزو قافیه حساب می کنیم.چون معمولا قافیه در آخر مصراع می آید اما این قافیه در اول بیت یا مصراع می آید.مثلا

درود به هرکی که الآن این جا وایستاده           طلوع رپ فارس باید با صدای ما باشه

ممکن است نوع های دیگر قافیه هم وجود داشته باشد که کاربردش خیلی کم است یا معادلش

ببینین چی می خواین بگین!!حرفتون چیه.درمورد این عنوانی که انتخاب کردین چه حرفایی دارین

 و چه اهدافی رو دنبال می کنین.در واقع ببینین از چه موضوعی میخواین به چی برسین؟!

بذارین ساده تر بگم..با یه مثال..

مثلا اگه می خواین از مادر حرف بزنین توجه کنید که میخواین مادر رو چگونه توصیف کنین و در نهایت نتیجه حرفاتون چی خواهد بود.

به این نکات دقت کنید :

          درنگ و تکیه واژه  ها

 حروف هم صدا و هم لحن

                                           سبک خواندن

                     تعویض جای عناصر جمله

                             استفاده از ضمایر

                            قافیه های چندگانه

سعی کنین تو ذهنتون مدام شعر بگین.حتی شده دری وری هم بگین اشکالی نداره. واما درنگ و تکیه واژه ها: تمام واژه های ادبیات فارسی روی یکی از سیلاب هاشون (هجا یا بخش) تکیه یا درنگ دارند یا به صورتی مشدد خونده میشن.مثلا کلمه "دقت" روی "ق" مشدد خونده میشه.تشدید معمولا قافیه های زیبایی می سازه.!)

گفتم بودن تو این دنیا واسم خفت داره گفتی زود قضاوت نکن همش حکمت داره

اینجا "خفت" و "حکمت" قافیه می سازن.البته در این بیت قافیه تقریبا ساده است

در این بیت کلمه "خفت" در واقع " خف فت" خونده میشه و هم وزن جلوه می کنه با کلمه "حکمت"

سبک خوندن: این مسئله بسیار حائز اهمیت هست!

تعویض جای عناصر جمله                                                                     

اصلا تفاوت شعر و نثر اینه که شما می تونی در شعر جای ارکان جمله رو به صورت کاملا آزاد عوض کنی

هر چند در بعضی آثار منثور فارسی هم ارکان جمله رو عوض می کنن ولی در شعر دست ما بیشتر باز هست!

استفاده از ضمایر: بدون حرف اضافه!!

                                         قافیه های چندگانه: یعنی در یک بیت بیش از 2 کلمه قافیه داشته باشیم 

مثلا این نمونه را کامل کنید که می تواند یک سر نخ باشد با موضوع بد حجابی ممنوع

اگر تو دوست من حجاب نداری 

پس میری جهنم با بلیط مجانی 

همه حرفامو خلاصه کنم تو یک جمله

هرچی زحمت بکشی چادر بپوشی ارزش داره

ارزش داره

........................................................................................

  خدا رو دوست دارم نه واسه ي جهنم و بهشت


خدا رو دوست دارم نه واسه ي زيبا و زشت


خدا رو ميخوام نه واسه ي خودم كه باشم يا برم

خدا رو ميخوام نه واسه ي روزاي تلخ آخرم


خدا رو مي خوام نه واسه ي سكه و سكو يا مقام


خدا رو ميخوام كه فقط خو دشو نگه داره برام


خدا رو دوست دارم واسه اينكه  خودشو داده بهم


خدا رو دوست دارم چون عا شق بودن و يادم داده


خدا رو دوست دارم چون عاشقا رو خيلي دوست داره


خدا رو دوست دارم چون عاشق و تنها نميزاره


خدا رو دوست دارم واسه اينكه حواسش با منه


خدا رو دوست دارم آخه هميشه لبخند مي زنه


خدا رو دوست دارم واسه اينكه من با هاشم


خدا رو دوست دارم چون مي دونه ما عاشق هميم